Det går ganska ofta att fynda på eftersäsongsrea hos lokala plantskolor. Jag har själv köpt Austinrosor för under 50-lappen på sådana reor.
Fast lite konstigt är det. Enligt deras egen katalog har Flora Linnea nån sorts ensamrätt på licensen för Austinrosor. Jag antar att det innebär att andra plantskolor och Gardencenters köper sina exemplar från dem. Trots detta ligger priset hos dessa återförsäljare regelmässigt många tior under, även när det inte är rea.
Men de har förstås inte samma kostnader för odling, skötsel, vinterförvaring och produktutveckling för sina plantor. De bara köper ett antal barrotade plantor i början av säsongen, krukar upp den och rear sedan ut det som eventuellt finns kvar på slutet av säsongen. På så sätt åker de snålskjuts på seriösa plantskolor som Flora Linnea och Cedergrens - och vi konsumenter med. För trots allt; även om man vill gynna de seriösa - om man kan köpa samma planta till halva priset gör man det förstås.
Fast när det gäller verkligt urval, vänder man sig ju ändå till 'de stora'. Jag har just lagt in en beställning på 8 olika buskrosor till Flora Linnea. Möjligen kommer jag att sparka mig själv till våren, om jag hittar samma rosor till våren i Gardencentrat till halva priset. Men jag tar ändå chansen. För just nu är det just de här rosorna jag vill ha. Och just nu finns de på Flora Linnea, men ingen annanstans som jag vet om.
--------------------
Viveka i Alingsås
|