Egentligen är det rådjuren som kom före oss till ön så det är inte vi som skall klaga. Om dom bara kunde låta bli mina rosenknoppar och mina tjusiga astrar 'Opus' och luktärterna, så skulle jag väl kunna förlåta dom en och annan liten tugga. Upptäckte att jag har nästan bara de växter kvar, som finns i Cillas lista. Många av dom har jag skaffat utan att veta om att de inte älskas av rådjuren. Men som du Monica säjer, så verkar det finnas provinsiella delikatesser - mina rådjur äter inte tagetes och astilben får vara ifred (röd och vit). Några dahlior strök med i somras, men det hade jag så mycket av så dom kunde jag avvara. Värre var det för en 6-7 år sen när det "kryllade" av älg på ön. När vi kom ut en vår var en stor gren i ett äppelträd avsliten och grannen hade älgar som använde deras tomt som extrabete. Nu har jag inte sett en älg på flera år så några har väl haft välfyllda frysar på vintrarna. Jag funderar på om jag skall ta och svepa in rosenknopparna i fiberväv i vår och ta bort den när rosorna slagit ut, för det är bara i början av säsongen som knopparna är begärliga. Men det går inte att resonera bort - det var djurens mark innan vi invaderade den.
--------------------

|