Tyvärr tror jag att väldigt väldigt många skulle kunna döda en "irriterande" person om dom visste att dom inte skulle kunna åka dit och bli bestraffade. Äkta moral, som kommer innifrån, tror jag inte är en självklarhet utan för de allra flesta är det nog samhällets och omgivningens normer som bestämmer moralen. Hur jag själv är vet jag egentligen inte... Tror inte att man kan veta hur man verkligen är förrän man väl är i den situationen. Men ja, om jag blev attackerad på stan så skulle jag försvara mig med dödligt våld hellre än att bli dödad själv. Skulle jag se ett barn eller någon annan oskyldig person bli utsatt för en våldsam attack hoppas jag att jag skulle våga kliva in och i värsta fall använda dödligt våld för att försvara den som annars skulle bli dödad. Tortyr däremot... är något helt annat. Det tror jag nog inte att jag skulle kunna rättfärdiga för mig själv såvida det inte är en riktigt extrem situation där hela min familjs överlevnad hänger på huruvida jag torterar den som hotar dem.
Kan för övrigt nämna att i det normala livet så dödar jag inte ens myggor, jag blåser undan dem. Avskyr myror men får dåligt samvete om jag dödar dem. Så jag är knappast den som ser lätt på dödande... Men i en extrem situation kommer jag göra vad som krävs för att överleva.
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|