Vem är mest naiv, Lotta? Du verkar svälja allt som läggs fram mot exempelvis Roundup men du reagerar inte mot Antroposofernas ibland knäppa och verklighetsfrämmande tankar. Jag pratade faktiskt med en person på Saltå kvarn i fredags men det var med mer praktiska saker, en trasig telefon.

Visst är Antroposoferna, här kallad "A", en sektliknande sammanslutning, utbruten ur teosofin av Steiner 1913. Så här står det i mitt lexikon: "A:s tankebyggnad är religiöst betonad, många av dess drag är lånade från indisk religion, kristen gnosticism och tysk idealistisk filosofi. A anser sig ha tillgång till en speciell insikt i människans och världsalltets väsen och försöker tillämpa denna på olika av det praktiska livets områden". Det låter lite storvulet och är det också. Säkerligen finns det även gott i deras program men så fort det börjar likna religion och sekteri slår jag till mina mentala bromsar.
Jag försöker hjälpa folk som inte skyggar för att använda Roundup och ge råd eftersom jag själv använt det i liten skala i säkert 15 år. Utan problem. Jag skall försöka komma ihåg att ta lite bildbevis under helgen. Vad du svamlar om allt vedervärdigt som kommer att hända om man använder exempelvis Roundup tänker jag inte gå in på, att du bara rabblar en utantilläxa framgår klart ändå.
Jag har haft kontakt med Göteborgs vattenverk för att höra om de undersökt förekomsten av glyfosat i dricksvattnet men de kollar faktiskt inte. Det är inte med på WHO:s lista över farliga kemikalier och betraktas ha låg giftighet. De testar för 33 olika ämnen 4 gånger per år och har bara en gång år 2001 fått fram analyserbara mängder av bekämpningsmedel. Det gällde BAM som är en nedbrytningsprodukt av diklobenil som var en del i Totex strö. Med tanke på att detta ämne är 77 resor värre än glyfosat i nedbrytningshänseende och dessutom användes i enorma mängder kan man av detta sluta sig till att risken att hitta glyfosat i vattnet är obefintlig. Naturen klarar av det mesta som människan hittar på. Jag dricker vattnet lugnt.
Naturen är faktiskt värre. När vulkanen Laki i på Island hade utbrott 1783 spreds ett enormt moln av svaveldioxid över större delen av Europa och folk dog som flugor.