Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Favoritrosor?
          Mi70
          Inlägg 24-07-2004, 13:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Det börjar bli dax att beställa barrotade rosor nu, och det kliar i musfingret.....

Jag skulle tycka det var roligt att få höra vilka rosor som är era absoluta favoritrosor, ange gärna också vilken zon ni bor i! Kanske kan man få lite tips, och inte bara sitta och dregla i en bok.......... laugh.gif

Mina egna rosor är inte så gamla, och några har inte ens blommat, min belle de crecy och rose de rescht drabbades hårt av svamp och bladlöss och har precis börjat repa sig, de blir nog inga blommor från dem i år.... sad.gif

Men av de som HAR blommat, så är nog min favorit än så länge duchesse de montebello - skuggtålig, doftar underbart och är vacker, så länge det inte ösregnar..... Själv bor jag i zon 2.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Viveka
          Inlägg 24-07-2004, 21:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Vilken jättebra idé!

Jag sitter just själv och dreglar över Flora Linneas katalog, och försöker bestämma mig för om jag ska ruinera mig själv eller stryka ner i önskelistan lite. Min egen smak går mest åt enkla eller halvdubbla vildrosliknande eller gammaldags buskrosor, som t.ex Rosa moyesii, jag är inte så svag för alltför storblommiga fyllda sorter.
          Men en del av Austinrosorna kan man ju bara inte motstå... smile.gif

Min önskelista just nu är förstås mest baserad på läckra katalogbilder, (plus en del som jag såg i full blom på rosfesten i Trädgårdsföreningen härom veckan). Men bilderna säger ju inte så mycket om växtsätt, sjukdomsresistens mm, så om några av er har erfarenheter avd några av dem jag planerar att skaffa vore det mycket uppskattat. Jag bor i Alingsås, det är nog snarare zon 2 än 3.

Här är min önskelista:

Ballerina
          Jaqueline du Pré
          Menja
          Queen of the Musks
          Rosa Canina Abbotswood

Comtes de Champagne
          Constance Spry
          Crown Princess Margaretha
          England’s Rose
          Graham Thomas
          Leander
          Pegasus
          Tess of the d’Urbervilles

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon