CITAT (Gulleviva @ 04-05-2010, 14:58)

Jag är oxå nybörjare men har hittat bra tips här i pallkrageklubben! Tre säckar jord och en gödsel är lagom i en krage.
Till morötter är nog bäst att ha två på höjden. Fast det finns väl väldigt små och nästan runda morötter oxå?!
Jag har tillverkat lock till mina kragar så det har blivit drivbänkar. Så fint! Ska så nu i veckan och sätta ut persilja som jag förodlat inne.
Av vad jag läst så är det mest ekonomiskt att odla olika bladgrönt, sallad, rucola, mangold osv. Men sen finns väl en massa annat gott och vackert som oxå passar bra! Dill och persilja är ett måste. Rödbetor väldigt mumsigt...
Lycka till!

Jag har också kikat runt lite, men hittat ganska mycket olika information, speceillt ang vilken blandning man ska ha på jorden.
På de flesta ställen tycker jag mig se att eftersom köpekogödsel innehåller ganska mycket torv och är helt nedbruten, så kan man köra helt på kogödsel.
Här som exempel:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=p%E5skossaÅhh jag vill ut och börja fixa med pallkragarna redan ikväll, får väl se vad sambon säger. Vet iaf att jag har förlite jord/kogödsel hemma. Har 4 påsar kogödsel och 2 påsar planteringsjord hemma, misstänker att jag behöver ha minst 2 påsar till för att fylla upp lådorna.
Bör man sätta fiberduk även över pallkragarna till en början?