|
Här är ännu en nybörjare! Jag har 7 pallkragar sammanlagt i 5 moduler. (Två dubbla till potatis+bondbönor) I två har jag satt lök och sått morötter, palsternacka, rödbetor, pintobönor och räddisor. Den sista är jag inte klar med än eftersom jorden tog slut, men där tänkte jag plantera mina förkultiverade vaxbönor och så sockerärtor och lite sallad. Tänkte mig mangold och spenat. Är även sugen på att så broccoli, men tror inte jag har plats.
Jag la markduk under, inte fiberduk eftersom jag läst att ogräset tar sig igenom fiberduken. Sen har jag täckt pallkragarna med fiberduk och lagt tyngder på. Jag ser det här året som ett provår, får se vad som funkar bra och vad som fungerar mindre bra. Det får jag ta lärdom av till nästa år. Vad gäller jorden har jag i princip bara hällt i 4 säckar billig köpejord per enkel pallkrage. I en är jorden något sandblandad eftersom den blev över från jag satte potatis. Insåg sedan att jag kanske borde ha blandat i lite kogödsel eller nåt, det tänkte jag göra i den sista nu. Till hösten borde min första laddning hushållskompost vara klar, så då tänkte jag blanda i en del kompost i pallkragarna så det får stå och gotta till sig lite under vintern.
Har ni målat era kragar? Jag ångrar lite att jag inte gjorde det, skulle vara fint med svarta kragar.
|