Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Arbetslösa - har ni blivit skickade på kurser mm?
          Peztis
          Inlägg 05-05-2010, 11:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

På måndag är jag officiellt arbetslös för första gången i mitt liv. Det lär ju bli... spännande...
          Då ska jag i alla fall presentera mig på Arbetsförmedlingen.

En bekant sa till mig att "tro inte att du kommer få vara hemma och påta i växthuset, du kommer bli skickad både hit och dit". Men sedan har man hört om andra som inte behöver göra något. Ja, förutom söka jobb, då...

Så vad har ni för erfarenheter?
          Hur länge har ni varit arbetslösa, har ni blivit skickade på (idiotiska?) kurser och aktiviteter hela tiden? Vad har ni fått göra och vad förväntas det av er? Har det hjälpt er med dessa aktiviteter på något sätt (att hitta ett jobb man vill ha man inte har tänkt på, att man mår psykiskt bättre osv)?

Berätta gärna var i landet ni befinner er så man ser om det är skillnad på var man bor.

Visst vill jag ha ett jobb men jag vill inte bli skickad på en massa dumheter när jag kan få "påta i mitt växthus" ju!!! biggrin.gif

Och inga påhopp om att man ska göra rätt för sig, skattepengar osv. Väl medveten om det och det är inte det jag är ute efter, att få ha betald semester.

Redigerat av Peztis: 05-05-2010, 11:27

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          theseraphim
          Inlägg 05-05-2010, 13:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

jag vart arbetslös i ett och halvt år efter gymnasiet innan jag hittade mitt nuvarande jobb. Jo det var kurser och praktik som man var tvungen att ställa upp på annars får man inget bidrag och får söka socbidrag istället. Gick bla en datakurs för att få ett ECDL körkort(tror jag det hette)den skulle vara i två månader men jag var färdig med alla kurser efter två veckor men istället för att låta mig fortsätta praktisera blev jag tvungen att gå till kursen i sex veckor och egentligen inte göra någonting alls....
          Därimellan var det praktik som gällde...nja sista halvåret fick jag ingen praktik eftersom jag fyllde tjugo på hösten och praktiken innan tog slut i juni så blev det så att eftersom nya regler gäller när man är tjugo så är det ingen mening att skicka dig på praktik bara för typ tre månader...Så då fick jag gå hemma i tre månader istället med den fashionabla lönen av 3000 i månaden. Det som störde mig var deras attityd, det första de frågade mig när jag skrev in mig var om jag ville jobba i vården(då hade handläggaren ett gott humör) och jag sa blankt nej! jag vill absolut inte jobba i vården men annars kan jag göra vad som helst. Handläggaren blev sur och allt det positiva med att hitta jobb och att det ordnar sig var som bortblåst och ersättes med "ja det är svårt att hitta något år er ungdomar...". Uppenbarligen så var det självklart att ungdomar ska ta jobben och hålla käft annars är man besvärlig:-) Sedan han de byta handläggare fyra gånger utan att säga någonting åt varken mig eller den nya handläggaren så fyra gånger glömdes jag bort i systemet när nya jobb dök upp.
          Så min betygsättning åt arbetsförmedlingen är ett minus för de kan verkligen ingenting och servicen var urusel rakt igenom.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Peztis   Arbetslösa - har ni blivit skickade på kurser mm?   05-05-2010, 11:26
          Christina i Taxinge~   Jag vart arbetslös i ett och halvt år efter gymnas...   05-05-2010, 14:27
          Peztis   Men gejjen är väl att man kan inte jobba med ...   05-05-2010, 13:13
          andersen   Men gejjen är väl att man kan inte jobba med ...   05-05-2010, 13:28
          malarmaster   Men gejjen är väl att man kan inte jobba med ...   05-05-2010, 13:53
          Inga från Närke   Men gejjen är väl att man kan inte jobba med ...   05-05-2010, 16:08
          PeterDeleter   Hej Du får vara hemma och påta i jorden. Jag har ...   05-05-2010, 15:55
          aanderss   Jag har varit på en del kurser men de har bara var...   05-05-2010, 16:04
          theseraphim   gick själv kursen i att skriva CV, ingick i detta ...   05-05-2010, 16:42
          Peztis   Som sagt... det här lär ju bli .... spännande... ...   05-05-2010, 18:17
          andersen   Meningen med att ha ett arbete är ju att man ska k...   05-05-2010, 18:25
          varghem   Jag har varit arbetslös i 3 år nu.... första gånge...   06-05-2010, 06:57
          Peztis   Vad jobbigt, Varghem! Det måste vara ganska kn...   06-05-2010, 13:22
          Huggorm   Förra sommaren när det var lite svårt att hitta jo...   06-05-2010, 13:51
          Wilmer   Om du har rättighet till Trygghetsrådet ska du abs...   06-05-2010, 15:33
          Peztis   Får hoppas att de tycker att Trygghetsrådet får ta...   06-05-2010, 15:57
          Peztis   Ja, imorgon är det dags... Har skrivit ut betyg oc...   09-05-2010, 17:32
          Bettis   Hörde någon som hittat frågor som en ev arbetsgiva...   09-05-2010, 17:46

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 01:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon