Hej själv
Visst är det så att det finns många olika "troenden" inom denna bransch och det finns sällan endast en "riktig" lösning utan ett flertal som alla fungerar. Våra vanliga växter som vi odlar är faktiskt väldigt tåliga, de är nöjda och växer och frodas, ibland på det mest konstiga ställen!
Men att något kan växa utan näring eller fukt är inte möjligt - allt som växer och lever kräver någon form av energi - annars överlever det inte.
Pioner, med sin kraftiga tillväxt och blomning behöver gödsel men de gillar inte gödsel direkt ovanpå rotknölarna - däremot bör man gödsla dem vid sidan av knölarna och vid de tidpunkter som jag nämnde tidigare. Se "Min passion för pioner" av Hermann Krupke.
Jag tror att här skett en sammanblanding mellan P. tenuifolia och P. lithophila. Paeonia lithophila är en rödblommande dillpion men mycket mindre i växten än dillpionen. Den växer högt uppe i klippiga och steniga berg, alltså väldigt karga miljöer, men den får sin näring och fukt via vattnet som rinner nerför branterna! Den växer alltså inte vare sig torrt eller näringsfritt, den får det den behöver men på ett annat sätt.
Om den röda dillpionen Paeonia lithophila är en egen art eller en underart av Paeonia tenuifolia tycks råda delade meningar om. Litho betyder sten och phila betyder vän.