Hej, köpte en vinranka några dagar sedan. Den var bara en pinne med små knoppar på. Jag har den nu tillfälligt på altanen där den får ljus, men inte brännande sol. Nu har det börjat komma ordentliga skott på den. Denna vinranka tillhör den sorten som tål kyla ända till -25. vi kommer att ha den i vårt växthus. Det som jag undrar, vet någon att ge råd för vi krukodlar i växthuset (mysrummet, det rätta namnet) vi har plattor på golver och på sommartid åker möblerna ut och jag brukar ha trasmattor på plattorna. Av denna orsak kan vi inte gräva ner något, och det har inte varit meningen. Jag väntar på en planta som heter minikiwi, den klättrar något och behövet stödjas, men också där blir det en kruka. Varför har det så svårt att få tag i persika, blommon och andra småträd? Det finns gott om mini äpplen, päron och de vanliga som man har haft ute. Jag undrar om någon har provat de självbevattnande krukorna? Fungerar dessa? Ikea har kommit med i sin sortiment mindre av ovanstående krukor, mest för innebruk, men tänkte om mina pelargoner skulle gilla dem i växthuset? Tacksam om tips.
|