Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska skola om blomkål + broccoli, - kan man sätta djupare än de vuxit?
          EKLO
          Inlägg 07-05-2010, 14:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag har förgrott bl a lite kålsorter, blomkål, grönkål, broccoli. De har ränt iväg lite, blivit en smula gängliga (varför? jag har haft extrabelysning och inte sått för tidigt - men förmodligen har lägenhetsvärmen inte passat) - kan man stoppa ned dem djupare i jorden för att skapa "knubbigare" plantor - jag menar som man kan göra med ex.vis tomater?

tacksam för era erfarenheter

Redigerat av EKLO: 07-05-2010, 14:59

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anemone nebulosa
          Inlägg 07-05-2010, 23:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 239
          Medlem nr: 9 216

Hej! Jag vet inte riktigt hur det är med kålsorterna, men jag skulle gjort som du föreslog; har själv gjort så om de varit rangliga och rangligheten har sedan gett med sig.
          Vet att tex jordgubbar är känsliga för jord ovanför "skottet" eller vad man ska kalla det, så de ska man inte plantera för djupt däremot.

Är du ofta vid din odling/trädgård och kan vattna hyfsat regelbundet? Isf skulle jag rekommendera att du nästa gång försår kålsorter i en drivbänk utomhus, då blir de inte rangliga. Är de i rangligaste laget så kan du i värsta fall så en ny omgång nu i drivbänk. Har man inga snickarkunskaper kan man enkelt göra en tillfällig genom att placera två pallkragar ovanpå varandra, gräva ner ena långsidan som vetter åt söder något, så får den en lutning. Övertill lägger du sedan på fiberduk och/eller tex byggplast (med båda blir det varmare). Inte så snyggt, men det funkar bra! Har man lite tid över kan man ju bygga en snyggare givetvis.

--------------------
          Odlar på västkusten i zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 19:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon