CITAT (Aqvakul @ 08-05-2010, 17:56)

Ursnyggt, blomkronan!

Till alla som vill ha en odlingsbänk
Hej,
Jag håller på att bygga en odlingsbänk, men den kommer nog först bli rätt så hög, för jag vill ha den nära altanen. Tanken är att först sätta upp en trädram, på fötter, så att jag får fritt under. Sedan sänkes det i kraftiga plastbaljor med borrade hål i . Botten av plastdelen täcks med grus el. likn och sedan lägger jag en markduk på den innan jag fyller jord och mina växter. Vi har terasserad tomt av mörkbruna murar och de skulle passa att maskera en del av mitt bygge. Nu gäller det endast 2 avlånga byggen och i den ena kommer jag ha mina blåbär, 2 st. Har tänkt ha ev. jordgubbar i den andra delen. Alla detaljerna är inte klara, men detta ska jag börja med. Jag vill inte dra in i växthuset/mysstugan växter som dessa. det blir krukodlat och sommarblommor, för jag har golv i växthuset och vi brukar ha det som en oas där vi har speciella möbler att halvligga och läsa el bara vara i, samt att vi har mattor på golven, beroende av växterna, de får lättskötta trasmattor fr. Ikea. Vår tomt är stenbelagt i rabatterna och det finns inte mer plats att gräva i växterna.
Min hemliga tanke är att förbinda dessa 2 lådor med en båge och ha klätterväxter för att mjuka till det hela.
som sagt var, väntar på min makes inspiration.

fr. Tottes matte (Totte är en papegoja)