CITAT (Monarda @ 08-07-2007, 23:21)

Känner ni till Currykryss? Doktor Manfred Curry i Schweiz fann på 1950-talet att hela jordens yta är uppdelad i rutor. I mellansverige är rutorna 4,15 x 4,15 meter och där linjerna korsar varandra är jordstrålningen särskilt stark. Dom enda djur som tycker om att ligga i ett sådant kryss är harar och katter. Dom här kryssen kan man leta rätt på med vinkelpekare och eftersom vår katt har två absoluta favoritställen i trädgården där han alltid ligger har jag kollat och det stämmer faktiskt. Vinkelpekarna slår ihop på dessa ställen. Någon mer som provat ? Enligt docent Nils-Axel Mörner på Stockholms universitet, där man gjort en vetenskaplig undersökning av Currylinjer, går det inte längre att betvivla att dessa linjer verkligen finns.
P7190069a.jpg Hej till katter och currykryss!

Jag har både läst och prakticerat i att kolla dessa kryss, ute i naturen kan man se en myrstack och då kan du vara säker på att den är på en currykryss. Hemma hos oss i min mans arbetsrum under hans stol fann jag orsaken till hans irritation - en currykryss, en liten flytt och han mår bra.
Jag hade en klient vars make klagade att han hadde huvudvärk på morgnarna, inte annars. Jovisst, hans kudde log precis över en kryss och lite omplaceringar är han utan sin vanliga huvudvärk, samt bad de att jag skulle kolla var de hade vattenåder på den stora tomten. Jag ställde mig in på uppgiften och hade en massa små pinnar med mig för att markera var vattenådern låg och hur bred den var och de hade faktiskt en mindre vattenådra på ett annat ställe. De hade undrat vissa saker och nu kunde de planera sin trädgård så att de undvek att sätta mysplatser, stolar på dessa ställen. Det finns mycket mellan himmel och jord, mer vi ens anar, men dessa små irritationsmoment kan man lösa om man råkar fråga en kunnig person.
Jag använder både pekare och pendel ibland (mest för att identifiera sk, kraftplatser, vilka är så bra för oss människor). Det finns mycket att berätta, men vill inte ta plats från andra. Allt är inte hum-hum utan gammalt kunskap vi burit med oss. Hoppas du är nöjd med mitt svar?

fr. Tottes Matte