Du kanske inte behöver ta bort så mycket sten om det är ok för dig att odla i krukor. En eller flera såna där stora rektangulära odlingslådor med spalje i bakkanten (hemgjorda eller köpat och målad i en färg som passar mot husgrunden) med klätterväxter mot väggen under balkongen tror jag skulle bli jättesnyggt. Matchande lådor mot utbyggnaden (?) till höger om balkongen är nog inte heller fel. Jag gillar när man sedan lägger ett par kullerstenar framför ett hörn på en sådan kruka så man suddar gränsen mellan betong och tra.
Gräv kanske bort några enstaka plattor och plantera in en låg marktäckare eller bara lägg sjösten i stället. Tove Adman visade hur man kan gjuta en bottenlös kruka i samma diameter som en platta och ersätta plattan med betongkrukan, det blev ursnyggt.
Kanten på plattorna mot trädgården är alldeles väldigt rak så jag skulle plantera något som mjukade upp - jättedaggkåpa, alunrot, näva, kantnepeta eller något liknande. Inte i en rak rad utan lite svepande och ibland en planta djupt, ibland två eller till och med tre.
Redigerat av ingrids: 10-05-2010, 09:42
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|