Husets vänliga uppsyn, häcken längs tomtgränsen och det solitära välväxta trädet är fina! Här är några idéer av en som gillar berg och tycker gräsmattor är tråkiga:
Du kunde kanske starta mysigheten med att plantera några större träd och grupper av buskar som du gillar längs kanterna av tomten. Och något litet buskage en bit ifrån den höga stenfoten. Det bildar småningom väggar kring några lummiga och skyddade trädgårdsrum. Ju större plantor du har råd med, desto snabbare blir det mysigt!
På baksidan av huset skulle jag gräva fram så mycket som möjligt av bergknallarna. De ger tomten karaktär. Kanske du t.o.m. hittar en urgröpning som kan fungera som fågelbad. Gräsmattorna skulle jag ju slopa bit för bit, eftersom jag tycker de är både svårskötta och opersonliga. Något trädäck skulle jag INTE bygga, fast alla tycks vilja ha såna nu. Det skulle se alltför modernt ut för husets lite gammaldags karaktär.
En mera radikal lösning är att schakta om en del av den sluttande gräsmattan och skapa en eller flera terrasser som sedan kan bilda olika trädgårdsrum. Gångar av grus eller stenplattor, på väg till de olika rummen, skulle kunna bryta gräsmattans enformighet.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|