Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ful rabatt med Rhododendron, vad fungerar med dem?
          Bullebullen
          Inlägg 10-05-2010, 18:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 27 640

Har en rabatt intill huset (zon 3) med eftermiddagssol där det idag står fyra små Rhododendron med rosa blommor. Jorden är nästan leraktig, torr och grå.
          Vad kan jag plantera tillsammans med dessa??? Klarar Rhododendron mer näringsrik jord? Jag behöver ju lägga på rejält med jord om nåt ska kunna växa, känns det som.
          Funderar på att lägga en del sten och sätta inköpt vårljung. Kan det funka?? Även om, så känns det tomt ändå. Snälla lite tips från kunniga!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 10-05-2010, 20:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Rhododendron är tåliga, de är väldigt lätta att flytta och plantera om. Jag har räddat flera brutalt stympade stora rhododendronplantor som förra sommaren legat upp och ner i solen i en vecka. ALLA har nya skott och t.o.m. blomknoppar efter plantering i rhododendronjord (se förslag i de andra inläggen!) Mycket vatten vill de ha, speciellt när de är nyplanterade. Rhododendron trivs i grupper, "de vill känna grannens närhet" läste jag någonstans. tummenupp.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Bullebullen
          Inlägg 10-05-2010, 22:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 27 640

CITAT (Fågelvägen @ 10-05-2010, 21:30) *
          Rhododendron är tåliga, de är väldigt lätta att flytta och plantera om. Jag har räddat flera brutalt stympade stora rhododendronplantor som förra sommaren legat upp och ner i solen i en vecka. ALLA har nya skott och t.o.m. blomknoppar efter plantering i rhododendronjord (se förslag i de andra inläggen!) Mycket vatten vill de ha, speciellt när de är nyplanterade. Rhododendron trivs i grupper, "de vill känna grannens närhet" läste jag någonstans. tummenupp.gif

Vad bra att de tål lite omild behandling! Jag har ännu inte kommit fram till en lösning, vet bara att det inte är snyggt idag. Jag har blivit med hus och vill fräscha till rabatterna som ingen brytt sig om på många år. crying.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 09:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon