CITAT (Myosotis @ 12-05-2010, 18:45)

Ökad biologisk mångfald

Både pga minskad andel gran i skogen och pga död ved. Hackspettarna är nog väldigt tacksamma. (Det var inte jag som ringbarkade granarna.)
Just precis, och jag tycker det är otroligt att ingen i medierna har tillräcklig naturkunskap för att förstå detta. Överallt skrivs det om att grandödandet är helt obegripligt, men det är det inte. Först utrotar man en naturlig skog och planterar gran där, sedan görs området till naturvårdsområde eller liknande. Första åtgärd borde vara att såga ner granplanteringen och låta naturlig skog komma upp i stället. Vi har ett antal fågelarter i landet som håller på att försvinna helt på grund av att deras naturliga biotoper har förstörts. Den mindre hackspetten är bara en av många som har minskat enormt eftersom den kräver skog med hög andel lövträd.
Angående bävern, så har jag egentligen inte något emot den, men i samband med granplanteringen blir den förödande. Enda stället det inte planteras gran är där naturen gör det omöjligt. Förutom bergiga branter är det ju just i bäckraviner och älvfåror som blandskogen fått hållas, och där röjer i stället bävern bort lövträden. Jag har aldrig sett den röra ett enda barrträd, men däremot så gott som varenda lövträd som finns utom möjligen al. Häromkring verkar den föredra ek efter att ha ätit upp all asp, och det känns inte bra att se den fälla hundraåriga ekar med all den flora och fauna som dessa gamla träd hyser. Den håller sig inte längre i sjöar och älvar heller, utan i jakt på eget revir går den upp i diken och på myrar och överallt där det finns minsta lilla vattenspegel.
Redigerat av Huggorm: 13-05-2010, 12:11