Jag skulle inte frakta bort lerjorden många växter speciellt grönsaker trivs i jord som har lera i sig, har man som jag i stort sett ingen lera alls så blir det en viss begränsning av vad som funkar att odla i kökslandet ex. dill och kålväxter som jag aldrig misslyckats med i tung lerjord blir bara små förtvinade saker när jag försöker odla dem här. Det tar dock tid att förbättra lerjorden, det tar många år, bra jord är inget man fixar på en gång och ska man gräva ska man göra det på hösten så att frosten spränger sönder leran + aldrig fräsa leran finkornig på våren eller blanda ner finkornig sand. +Man bör undvika att köra med maskiner på lerjord eftersom jorden packas samman såpass att det kan ta 20år att reparera sig bara genom den naturliga gången med maskar och liknande.
Om man har bråttom kan man ju ta pallkragar till det som inte behöver så mycket lera och fylla med köejord och sedan förbättra de bitar där man ex ska plantera kål som gillar lera och så kan man ju göra lite upphöjda rabatter även där + täcka den öppna jorden med gräsklipp som hindrar att ytan torkar till och blir cementlik.
Och man behöver inte göra så avancerat upphöjda bäddar till de som gillar leran utan man kan göra något liknande som finns på denna bild för att förbättra dräneringen runt rothalsen på plantorna
http://2.bp.blogspot.com/_Km4E7GQWu2U/Sjax...b%C3%A4ddar.JPG