CITAT (mamamaggan @ 14-05-2010, 23:31)

Undrar också hur länge sedan det är som han blev kastrerad . Vi hade en katt som fortsatte strila fast han var kastrerad men det gick bort så småningom . Han blev kastrerad på våren och så fick han vara utekatt vid sommarstugan för att sedan bli innekatt till vintern igen och då hade han slutat strila.
Han blev chipkastrerad för ca ett halvår sen, det är ganska nytt på katter och ska göra att dom förlorar lusten att para och att det typiska hankattbeteendet försvinner under en viss tid, lite olika åsikter finns om hur länge. Anledningen till att jag försökte det med honom var att jag hade velat använda honom i avel någon gång till, men det var omöjligt att ha honom normalt fertil fram tills dess. Detta fungerade bra i den bemärkelsen att han inte visade något intresse för att para våra honor , men övrigt beteende fortsatte som tidigare. Därför valde jag att göra en vanlig kastrering i början av året, jan - feb nångång.
Så visst chansen finns fortfarande kvar att han kommer sluta att strila, särskilt om han kan vara ute under sommaren.