Beträffande risken att bli biten, riven o s v är det helt lugnt. Som Gossen Ruda skriver går grävlingen aldrig till anfall mot folk. Däremot kan de ge sig på höns, och det är kanske inte så roligt att ha dem under huset med risk att få det underminerat. En gång var jag ute och gick i en bäckdal en sen, månljus sommarkväll. När jag hörde att det prasslade i löven smög jag försiktigt närmare och fick se två grävlingar som gick och rotade. Det var fantastiskt att se i månljuset hur de kom allt närmare. Till slut var de två meter framför mig! Då började de ana att något inte var som det skulle. De vädrade, och gjorde helt om och stack. När jag sedan berättade om denna upplevelse för släkten, visade det sig till min förvåning att flera av dem trodde på myten om att man måste ha koks eller knäckebröd i stövlarna där det finns grävlingar. Detta var för ganska många år sedan, men för precis en vecka sedan såg jag en grävling springa upp på vägen framför mig när jag var ute och cyklade på Orust på kvällen. Inte heller då hade jag något i stövlarna.
Olle
Redigerat av Olle A: 17-05-2010, 19:18
|