Inte behövs det bekämpningsmedel här inte. Även Bassams recept tillhör dem, och det är dessutom en stark blandning. För det första klarar ofta rönn sina bladlöss väl själva. Och för det andra så är en så pass nysatt Carmencitarönn sällan särskilt stor. Man kan störa ut bladlössen mekaniskt genom att spruta med vattenslangen. Sätt handen bakom bladen och spruta ett par eller tre gånger under säsongen.
Kombinera gärna denna behandling under en torrperiod så att trädet samtidigt bevattnas. Att nysatta träd tar skada av för lite bevattning är mycket vanligare än att de skadas av löss.
Jag har haft kraftiga lusangrepp på ett par rönnar i min egen trädgård. Varje blad helkrullat under nästan hela bladsäsongen i två år. Men som ofta i naturen om man inte stör med häxblandningar med såpa eller annat ännu värre, så sköter mycket av sig själv. Lössen har också fiender och när de blir många lockar de till sig många sådana... Vilka som åt eller dödade mina rönnars löss vet jag inte, men förra året fanns inte en enda och inte i år heller.
--------------------
|