Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur göra när man gödslar träd och buskar?
          JennyJak
          Inlägg 16-05-2010, 07:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 8 360

Hur gör man när man ska gödsla träd och buskar. Måste man gräva ner det eller kan man bara strö runt om stammen på trädet och under häcken?

--------------------
          JENNY

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 19-05-2010, 08:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Hej Cilla

Det är 3.e (eller 4:e ?) säsongen jag gör så, har tyvärr inte min anteckningsbok med mig här. Skall försöka ta den med mig från landet helgen som kommer, eller helgen därpå och svara bättre på frågorna. Tips på spettgödsling hitade jag i någon trädgårdstidning.

Jag vattnar inte längre fruktträden, de är planterade år 2000 och 2002. Men jag har 15-20 cm jord och sedan lera så jag antar att de hittar vatten. Resonerade från början att ju mindre jag vattnar dessto snabbare hittar rötterna vattenbärande jordlager.

Jag tittar inte in i hålen, de brukar vara gräsbeväxta men jag hittar dem med en pinne och sedan slår några slag med spetten. Men jag skall kolla nästa år om det finns några rötter jut där. Men det finns kanske risk att just i hålen är rötterna sönderbrända pga höga koncentrationen av konstgödsel ?

Gödselbehov, jag har boken "Odla frukt" av Torsten Johnson och där stod det hur mycket näring träden behövde per m2 yta, jag hade sedan försökt räkna om det till rätt mängd N, P och K. Ingen högre vetenskap, bara snabb överslagsberäkning.

När träden var unga så tog jag bort vegetationen runt dem, gödslade i detta område både med konstgödsel och kogödsel på påse, hade även gröngödslingsväxter runt vissa, men när träden blev större så gick jag över till spettmetoden. Visst är den tung, men det tar mig en halv dag att fixa det för säsongen.

Tillväxten varierar, med samma gödselgiva så kan päronträdet växa + 1m30 cm (tillväxtrekord) medan äppelträdet (A2) samtidigt 15 - 20 cm. Kan också variera på samma äppleträd, vissa ympar växer enstaka centimeter, vissa andra uppemot 30-40 cm. Så jag har inte lyckats dra några egentliga slutsatser. Tillväxten varierar även mellan åren.

Redigerat av Jan af Lisö: 19-05-2010, 08:54

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon