Tack Jan! Det vore intressant att kolla hur rötterna ser ut kring gödselhålen. Och att fundera på hur spridningen av ämnena ser ut från de ganska djupa hålen som du gör. Var står träden någonstans? ;-)
Jag har hittills inte jämfört resultat av olika gödslingsmetoder så att jag kan dra några säkra slutsatser. Det är ju också så många faktorer som styr tillväxten; jordmån, vattentillgång mm. De snabbast växande träden i trädgårdslik miljö har jag sett där man vattnar mycket regelbundet med gödsel/konstgödselblandning. Näst snabbast tillväxt där man gjort vida växtbäddar, ersätter gräs med annat, och sedan vattnar. Och förvånansvärt god tillväxt ser jag där man bara vattnar, även om gräset är kompakt.
En meters tillväxt de första tio åren är inte ovanligt för päronträd som mår bra. En halv meter på unga äppelträd upp till 20 år brukar man också kunna få med bevattning om trädet inte har kompakt gräs över rötterna.
Jag undrar om du skulle kunna få lika bra eller bättre resultat genom att vattna ett av träden. Och för mina egna träd vet jag att de år som jag både luckrar över yttre rotområdet och vattnar så får jag rekordtillväxt. Frågan är om det skulle göra skillnad också med en gödselspettgiva...
Den som testar får se! Tack för inspirationen!
--------------------
|