Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fikon, Bornholmsfikon
          monique.g
          Inlägg 14-05-2010, 11:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 7 699

Köpte ett "Bornholmsfikon" i Simrishamn i somras, men den klarade inte den här stränga vintern.
          Jag bor i Södertäljeområdet och undrar om det är någon som vet hur man kan få tag i ett nytt fikonträd häromkring?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-05-2010, 09:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Bornholms fikonet har många synonymer bland annat Bornholms diamant.

detta fikonet brukar anses att tåla ner till -10c -13c, alltså detta är temperaturen som grenarna klarar när dom är i vintervila. den kan klara en mycket kallare vinter än så men då fryser den ner och börjar om varje år. antingen fryser den ner till marknivå eller till snönivå. även här är det bra att djupplantera den som jag beskrev innan. du kan testa att ha den på friland i zon 3 (det finns dom som odlar fikon till zon 4-5). välj ett varmt och skyddatläge (viktigare med värme och skyddat än soligt). och så djupplantera det ca 10cm i väldärneradjord. till vintern så kan du täcka det och skotta över mycket snö. så det kan gå bra. risken finns dock att det fryser ner.

Brown turkey och Desert king tål som jag skrev ca -15c -18c och detta är då en temperatur som grenarna tål. så dessa är lite härdigare. även dessa klarar som sagt mycket kallare vintrar än så men då fryser dom ner. bland annat säljer odla.nu namnsorten Desert king så vill du testa så kan du ju köpa den från odla.nu dock vet jag inte storleken på dom som odla.nu säljer så det kan nog vara bra att odla den i kruka i 3-5år så att rotsystemet och plantan blir större.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 21:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon