CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 20:57)

Jag tycker det är rätt roande att se hysterin runt SD. Alla de etablerade partierna är livrädda för att förlora makt till en uppstickare, dom blir så hysteriska att dom går samman över blockgränserna. Förra gången var det F! som hånades och förlöjligades i media, innan dess var det Ny Demokrati. Jag tror inte det handlar om att SD är främlingsfientliga, utan att de etablerade partierna är rädda att förlora röster. Dom vill absolut inte ha in några fler konkurrenter om makten, det var illa nog att Miljöpartiet lyckades etablera sig och se nu hur det går, dom roffar åt sig röster i rekordfart.
Varför säger du att
det var illa nog att Miljöpartiet lyckades etablera sig och nu
roffar åt sig röster. När det gamla "miljöpartiet"
(läs centern) började utplåna sig självt insåg en del med rätta att det behövdes ett nytt miljöparti. Synd bara att Wetterstrand kommer bli tvungen att lägga av snart. Nu sitter flera partier i knät på modraterna och det förlorar dom röster på särskilt om dom har en usel partiledare.
Samtidigt tror jag det är förvirrande för människor när de etablerade partierna gått ihop till 2 allianser. Det blir som om det bara fanns 2 partier och det är skit samma vilket parti man röstar på inom repektive block. Risken är ju rätt stor att något eller kanske t.om. ett par av de mindre partierna åker ur.
När det gäller SD så är nog fasan för att de skulle komma in och få en vågmästarroll ganska berättigad.