CITAT (amaira @ 20-05-2010, 20:42)

Hej, hej!

Jag ser dig (och er) ibland jag, för jag kikar in ibland utan att skriva. Bara så jag vet att ni finns kvar - jag vill ha er på plats.
En lättare fråga sa du. Visst! Här kommer den. Vem är detta? Storlek 50% av backmätarstorlek, ganska liten alltså. Fladdrar just nu - nåja, om dagarna i alla fall - i hagens torrbacke invid skogsbrynet.

Ursäkta förseningen, jag har mekat med bilen. bilar är utmärkta att ha men inte när de behöver service. Har letat efter en oljeläcka och haft av ventilkåpan. Ett jälka jobb men jag tror jag fixat det hela. Till bilderna. Det här var lätt för den kan jag inte.

Det är ett mott och de har jag inte sysslat med. Tyvärr.
CITAT (amaira @ 20-05-2010, 20:52)

Och så tar vi en svårare igen, när jag kommit igång. Vet inte ens var jag ska börja leta! Ett bi är det - eftersom det inte finns någon humla som ser ut på det viset. Annars hade det varit en humla.
Det hade varit en fluga också, om den haft annorlunda ögon, inte samlat pollen på bakbenen, och skippat etrt par vingar... Den ser definitivt ut som en fluga, och låter som en också, och beter sig så i flygsättet.
Men men, det ÄR ett bi!
Den är alldeles kolsvart, inte särskilt hårig, rund, nervös och snabb. Ursvår att fota. Storlek, lite mer än en cm på både bredden och längden (man får i alla fall den uppfattningen, den ser rund ut). Det gula som syns på den, är pollen. De är flera stycken och de "kommer ihop sig" ibland. De älskar gulplister!! Hjärtstilla går också bra vet jag sen förra året.

Jag är ute lite på hal is för det är inget bi jag känner igen. Därför tror jag att det är ett pälsbi, släktet Anthophora. De finns inte här på Västkusten, de är iaf inte vanliga och våra vägar har inte korsats.