Dessa småduttningar med bekämpningsmedel verkar ju mer tidskrävande än att gräva upp självaste kirskålen! Jag gräver upp den för hand, så j*vla jobbigt är det inte. Och inte har jag "mannamuskler", nä, jag verkar visst ha mer än så! Och det viktigaste är ju att den inte växer där man odlar grönsaker tycker jag, men om den är på andra ställen kan man välja att leva med det, gräva upp det efter hand eller leta efter miljövänliga alternativ. För övrigt är det gott att äta de späda skotten, och de passar ju bra som marktäckare i woodlandmiljöer. Det är oroväckande att en del människor inte bryr sig om konsekvenser. Det finns nog med rapporter om hur miljögifter, besprutningsmedel, läkemedelsrester, hormoner osv hittats i dricksvattnet, naturen och människoblodet och hur det påverkar oss alla negativt; bl.a. att män får sämre och svagare spermier, flickor hamnar i puberteten tidigare, människor blir sjuka (och sjukvården har verkligen inte svaren de flesta gånger). Om inte sunt förnuft redan innan fattade att det kanske inte är så hippt med alla dessa kemikaliecocktails så borde väl åtminstone rapporterna öppna ögonen. Och dessutom, om man vill ha en biologisk mångfald och artrikedom så gör man bäst i att ta till försiktighetsåtgärder vad gäller gifter, kemikalier, gmo osv. En del beklagar ju sig redan över tex kirskålens utbredning!
Oavsett flummerier inom antroposofin som bör tas med en nypa salt så finns det mycket som fungerar bra. Förutom att deras odlingsprodukter har fått en enorm efterfrågan så har tex även deras hand med autistiska barn blivit en förebild för den vanliga vården och omsorgen. Men vissa människor hänger upp sig så fort det är något flummigt med i bilden trots att något fungerar bra och är i enlighet med naturens och/eller människans villkor. Det är väldigt psykologiskt intressant. För om man då jämför med Monsanto som har många tunga ryggsäckar med asbest, DDT, agent orange, gmo osv så är det ju rent löjligt att man tycker det känns okej att köpa round-up utan vidare, och samtidigt kritisera antroposoferna. Människor får göra som de vill, men vari ligger integriteten då? Lika lite som jag vill dricka coca cola så vill jag använda round up, medan en del andra människor inte bryr sig över huvudtaget. Utöver den moraliska aspekten, som är ett nog så starkt argument, så vet man som sagt inte konsekvenserna av användandet av round up, och därför är det en ytterligare poäng med att undvika det.
Redigerat av Nicoline: 14-05-2010, 14:48
--------------------
Odlar på västkusten i zon II
|