CITAT (Orkidétjuven @ 22-05-2010, 08:30)

Så du vill inte hjälpa mig återintroducera mellanspetten då som försvann på slutet av 80 talet?

Som sagt, jag är lite kluven. Har inte riktigt koll på hur det går för mellanspetten på andra håll, men skulle nog tro att arten behöver hjälp. Men att föda upp och släppa ut mellanspettar i Sverige skulle bara vara idiotiskt, de behöver gammal skog, bokar får inte skrovlig bark förrän de är typ 200 år, inga träd tillåts ju bli vuxna i det här landet. Det mellanspetten behöver är nydöda ekgrenar, var finns det gamla ekar i tillräckligt högt antal för att föda en mellanspettpopulation?! Sånt tar tid, och man har inte ens börjat. Tycker du att man ska stödutfodra eller hur skulle det gå till? Du som har så mycket praktisk erfarenhet kanske har en idé, jag har då sannerligen ingen.

Är det möjligt ska det göras. Personligen önskar jag mig naturligtvis mellanspett här, jag har aldrig ens sett någon. Nackdelen med Sverige är att det är många arters nordliga utbredningsgräns, och få fåglar tar sig över havet för att späda på populationen. Hur står är t.ex. chansen att ett gäng stortrappar skulle komma hit spontant även om det fanns stortrappsmiljö här? Samma problem med den bräckliga tornugglepopulationen.