Det är receptet på en Klimakteriekaka som jag skrev av en tidning en gång, och nu kom den väl till pass, då min mor fyller år, och dessutom har klimakteriebesvär. Kan vara intressant att se om det fungerar också. Men här är i alla fall receptet: (kakan är kompakt och god, men jag tror inte att den ska vara i ugnen i 1 och en halv timme)
I FEMINA nr 10 Oktober 2003 kan man läsa följande:
För den som så vill förmedlar Lena Katariana också ett recept på ett bakverk med det sanslösa namnet Klimakteriekakan. Den hittade hon i boken "Eat to beat menopause" av Linda Kearns.
Linda hamnade tidigt i klimakteriet efter en operation. Efter 13 års östrogenbehandling avbröt hon den pga biverkningar och oro för bröstcancer. När svettningar och andra klimakterieproblem dök upp började hon leta efter alternativa motåtgärder. Hon läste på om fytoöstrogener och gjorde ett kakrecept
av olika ingredienser som är rika på sådana. Hon åt en bit av kakan varje dag och fann att det hjälpte.
Hon testade på grannar och väninnor med gott resultat. Till slut hamnade hon i brittisk tv med sitt kakrecept
och blev nerringd av kvinnor som tyckte kakan var toppen. Lena Katarina ville inte utesluta att placeboeffekten har sitt finger med i smeten med vidarebefordrar i alla fall receptet:
LINDAS KAKA:
Sju bitar
100g sojamjöl
100g grahamsmjöl
100g havregryn
100g linfrön
50g solrosfrön
50g pumpafrön
50g sesamfrön
50g flagad mandel
2 bitar finhackad färsk ingefära
225g russin
½ tsk muskot
½ tsk kanel
½ tsk torkad, mald ingefära
4½ dl sojamjölk
1 msk maltextrakt
Blanda alla torra ingredienser.
Tillsätt sojamjölk och maltextrakt, rör
ordentligt och låt smeten svälla i en halvtimme.
Späd ev mer mer sojamjölk. Konsistensen ska
vara mjuk men det ska inte gå att hälla smeten.
Värm ugnen till 200 grader. Klä en avlång kakform
med bakplåtspapper. Sleva i smeten. Grädda ca 1½ timme.
Prova med sticka. Kakan ska vara helt torr när den är
färdig
|