Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjarfrågor
          Bodhgaya
          Inlägg 21-05-2010, 02:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 29 873

Hej! Jag är en nybörjare med kolonilott på 100 kvadratmeter. Jag har några funderingar nån kanske kan hjälpa mig med.

På lotten finns det upphöjda bäddar, få har jag omgärdat med kanter som håller jorden på plats men det prioriteras inte längre eftersom det är för tidskrävande. Hur som haver saknas väldigt många kanter. Kan jag ha det så? Jag läste att kanterna förebygger torra sidor på bäddarna. Vad får det för konsekvenser?

Jorden består till stor del av mindre jordkockor, bör dessa hackas sönder och hur gör jag det bäst? Tips mottages tacksamt.

Dom otäckta gångarna består av hårt packad lera som jag grävt i vår. Dom har till och med spruckit upp pga torrt väder. Det kanske vore bra att täcka gångarna med halm eller nåt för att förhindra stora vattensamlingar efter regn. Vilka är dom billigaste täckmaterialen?

Jag har grundgödslat med stallgödsel. Egentligen ville jag testa att använda gräsklipp till dom flesta bäddarna men jag var lite osäker på hur jag skulle gå till väga och hade tillgång till brunnen stallgödsel så jag använde det. Ska jag myllra ner gräsklipp nu ändå eller räcker det om jag marktäcker med gräsklipp lite senare in på sommaren istället? Visst ger gräsklipp som myllras ner likvärdig näring till växterna som stallgödsel?

Det vart en del frågor, hoppas någon kan göra mig klokare.

Varma hälsningar / Tomas

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bodhgaya
          Inlägg 22-05-2010, 21:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 29 873

Hur mycket tjockt lager halm bör jag täcka gångarna med för att kväva ogräset? Eller gör tidningarna susen? Kan man i praktiken strunta i att gräva upp ogrästäckta gångar och bara täcka dom rakt av eller bör man iaf hacka bort allt ögräs över jord?

Jag har en annan fråga, bör man slänga på grästuvor med rätt så mycket tung lera på komposten eller försämrar leran kvaliten på komposten på något sätt?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 02:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon