Min första dator var en Sinclair ZX 81, köpt någon gång i mitten av 80-talet. Fanns ingen filhantering i den och programspråket var Basic. 1 kb minne totalt i den, hade en vanlig svart/vit TV som skärm och det som man eventuellt ville spara fick man lagra på en vanlig kasettbandspelare. Skrev ett program som skulle dra en lottorad slumpvis men när jag ville skapa en rubrik "Lotto" blev minnet fullt. Hade dock väldigt roligt med denna maskin och det blev en sport att få plats med så mycket som möjligt i det begränsade minnet. Köpte ett minne på hela 32 kb sedan och byggde om tangentbordet, köpte tangenter från ELFA och etsade ett kretskort för att fästa dem på. Skrivaren av en slags apparat med "spindelben" som brände in texten på specialpapper och lät väldigt illa men läta man kopiera dessa remsor i en kopieringsapparat så gick de faktiskt att läsa. Jösses hur man höll på men det var spännande med ny teknik, köpte en Spectravideo sedan (MSX) och då fick man helt plötsligt färg och det gick att spara filer, på band iof. sig men i alla fall. Skrev egna program (i Basic) för ordbehandling, elförbrukning, gloskontroll etc. och nu kunde man helt plötsligt spara filer. Bara på band till att börja med men sedan kom en diskettstation, köpte dock aldrig en sådan utan det blev en begagnad IBM (PC) 286:a från jobbet med hela 20 kb hårddisk och 5 1/4" (sladdriga) disketter.
HJar ingen värstingdator nu heller men den är betydligt bättre än min ZX 81 och jag kan skriva ut foton som är lika bra som de som man fick från fotografen förr i världen.
|