Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> På den tiden det begav sig
          PeterDeleter
          Inlägg 08-12-2009, 15:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem nr: 21 848

Windows 7 i all ära....

Minns DOS 3.10 och då i synerhet en reklamfilm vi fick på mitt dåvarande företag från Lotus. Lotus 1-2-3 första versionen skulle lanseras. Lite kult och ja, jag är så gammal....

Kolla in reklamfilmen nedanför och välj "Lotus 1-2-3 Music Video".

Lotus reklamfilm

(för er yngre så var Lotus föregångare till Excel kan man säga)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malcolm
          Inlägg 22-05-2010, 21:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Min första dator var en Sinclair ZX 81, köpt någon gång i mitten av 80-talet. Fanns ingen filhantering i den och programspråket var Basic. 1 kb minne totalt i den, hade en vanlig svart/vit TV som skärm och det som man eventuellt ville spara fick man lagra på en vanlig kasettbandspelare. Skrev ett program som skulle dra en lottorad slumpvis men när jag ville skapa en rubrik "Lotto" blev minnet fullt. Hade dock väldigt roligt med denna maskin och det blev en sport att få plats med så mycket som möjligt i det begränsade minnet. Köpte ett minne på hela 32 kb sedan och byggde om tangentbordet, köpte tangenter från ELFA och etsade ett kretskort för att fästa dem på. Skrivaren av en slags apparat med "spindelben" som brände in texten på specialpapper och lät väldigt illa men läta man kopiera dessa remsor i en kopieringsapparat så gick de faktiskt att läsa. Jösses hur man höll på men det var spännande med ny teknik, köpte en Spectravideo sedan (MSX) och då fick man helt plötsligt färg och det gick att spara filer, på band iof. sig men i alla fall. Skrev egna program (i Basic) för ordbehandling, elförbrukning, gloskontroll etc. och nu kunde man helt plötsligt spara filer. Bara på band till att börja med men sedan kom en diskettstation, köpte dock aldrig en sådan utan det blev en begagnad IBM (PC) 286:a från jobbet med hela 20 kb hårddisk och 5 1/4" (sladdriga) disketter.

HJar ingen värstingdator nu heller men den är betydligt bättre än min ZX 81 och jag kan skriva ut foton som är lika bra som de som man fick från fotografen förr i världen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 17:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon