CITAT (Dag @ 23-05-2010, 08:20)

Men, Tottes matte - Finlands vita har vel fyllte blomster? Den heter jo også Rosa pinpinellifolia plena, og plena betyr fyllt.
I Norge har vi en klon av den som heter Totenvikrosen, men den er også fyllt.
Finlands vita er en av mine favoritter, og jeg kan forstå dine minner fra den gang. En virkleig nydelig historie!
Dag
Hej dag,
där har du fel. Jag borde veta det som har vuxit upp med dom. de är någor fylligare än en nyponros, men bara 2-3 blader mer i blomman. den är inte så lätt att känna igen om man inte känner till det.
När jag läste om andras inlägg just om den rosen, kunde jag inte hålla minnen tillbaka. den betyder mycket för mig genom min bästemor. Tänk, hon födde 13 barn till världen. Nu är det bara 4 kvar. Men det var dåliga tider och de fick klara sig bäst de kunde. Min mor tillhörde rysska adeln men vid 1;a världskriget suddades allt bort, även från gravsttenarna. vi har fortf. en privat kyrkogård för släkten från den storhetstid på 1800-talet de levde i sina stora gårdar och hade torpare som hjälpte till med allt för att få mat. Det kan kallas tjänstefolk, men under tvång. Ryska Tzaren fick betalt vad dessa tjänstefolk kunde göra åt adeln. adeln betalade ingen skatt. Jag vet ikke så mycket om den tiden för alla papper brändes och en av mine moster hade fått tag i en präst som plockade fram den info som han hittade. stax efter det blev den prästen förflyttad av min släkt till Lappland och han anklagades för incest, viket han inte hade begått. Han var gift man.
I början av 2000-talet fick jag ett brev där jag var arvinge (som äldsta barnet) till den ryska delen av släkten, men de fick inte med alla för det fanns många i Ryssland som de inte hittade, men jag fick en slant som arv.
jag hade aldrig träffat personen i fråga som ville ge mig en del av sitt arv. Jag har mött honom senare i andevärlden och fått en del förklarat till mig. Han var också medial, fick jag veta. rätt nyderligt det hela, tycker jag. OK. tack för ditt intresse och hade! (min dotter gift med norsk gutt)...

fr Tottes matte.