När man vår- eller höstgräver landet så brukar man ju inte gå djupare än en grep (inte jag i alla fall) så ca 25 cm borde ju funka bra.
Det låter eg som det störtsa problemet är dräneringen. Prova att gräva en kanal ifrån landet där det är lägst (mark sluttar nästan alltid åt något håll) så att det kan försvinna bort någon annanstans. Är det mycket så kan det ju bli en liten damm eller i alla fall ett tillhåll för växter som älskar att ha det vått om fötterna!
Du vet, du måste tänka positivt!

Och som de andra skriver, ös på med så mycket ko- eller hästskit som du kan, gräsklipp, löv, kompost...
Jag hade inte grävt mig nedåt för att fixa till landet, jag hade nog hellre byggt på höjden.
Jordfräsen är ju bra för att luckra upp jorden så den blir fin och porös - men maskarna håller nog inte med om att det är en underbar maskin!
Mitt land låg i träda ett par år när sonen var nyfödd och för kanske tre år sedan så hjälpe min pappa mig med att fräsa hela landet. Nu i år är jorden jättefin med massor med mask, så mycket har det inte varit åren efter fräsningen. Men så har jag haft i en massa gödsel och annat som säkert maskarna tyckt om.