CITAT (Myosotis @ 23-05-2010, 16:26)

Men då måste det finnas ett politiskt beslut av något slag, för de som planterar utländska trädarter bryr sig inte ett dugg om dessa sprider sig. NZ verkar ha kommit mycket längre än Sverige på vissa punkter, de har förlorat fler arter, har fler endemiska arter att vara rädd om och verkar ha lärt sig att se sin natur som något positivt att vara rädd om, inte bara för turismens skull utan kanske mer som en identitet, kan det vara så? Svenskarna som ska vara så naturälskande har oftast ingen koll alls på hur en granplantering skiljer sig från en skog. Kanske kan det också vara den långa traditionen av att man i Sverige anser sig ha rätt till skogsavverkningar medan renskötsel, mellanspettar, bärplockning och tystnad inte behövs. Hur kan man ändra på det?
Visst är det ngt sådant som ligger bakom.
Det hela började på slutet av 1860 talet när alla dessa arter infördes och när de nya zeelänska skogarna började ta slut. Från 50 talet är alla hus på nya zeeland byggda med introducerade arter. En Nya Zeelänsk Rimu, kauri eller Kahikatea tar minst 600 år att nå en storlek till att kunna duga till virke. Så det finns ju ingen marknad där, mer än återvunnet virke som kan användas.
Så här är det ju pengarna som styr eftersom introducerade trädslagen växer fortare. Då är man ju inte intresserad av iaf en del av skogen rymmer. På sydön utgör förymda skogar ca 120 000 hektar "DOC" och kontroller sker för att minska dessa områden, men nu med indraget anslag från regeringen står Department of conservation med mindre pengar för att skydda miljön, samtidigt som man nu vill öpnna upp skyddsvärd nationalpark för gruvdrift. Kan jag säga att ingen gillar regeringen just nu)
Desamma gäller ju som sagt för skogsbolagen med.
I dagens läge går det mesta av virket inte ens till nya zeeland heller utan en stor det säljs till kina om jag inte misstar mig.
Men visst är vi många längder före Sverige när det gäller ur bevarandesynpunkt.
Nya zeeländarna ser ju sig själva som de "gröna". Märket 100 % pure NEw Zealand eller Clean Green New Zealand ser man lite varstans. Överlag tror jag många fler är medvetna om sitt land, men samtidigt är det många som inte vet ngt alls. Men visst kan vi lära av dem. Enbart tex natureservat ger up till 20 % i landets inkomst ifrån mest turister.