Jag vill bara säga att du har all min beundran och stora respekt för det arbete du gör och för att försöka sprida information om vad som sker på vår planet - den enda vi har.
Själv orkar jag knappt läsa mer om människans framfart i naturen, känner sån sorg och sådan maktlöshet. Biologisk mångfald, hur många funderar öht över vad det innebär och betyder, även för oss människor och för vår överlevnad. Vi kan inte existera utan naturens ekotjänster medan naturen klarar sig utmärkt utan oss.
Varför måste allt dödas bara för att vi kan? Vartenda litet kryp i våra trädgårdar upplevs som fiende och skall dödas. Just detdär lilla krypet är en del av den biologiska mångfalden - kanske som mat till någon som är beroende just av den för att överleva.
Just nu gläds jag över "mina" starar som har sina brådaste dagar just nu och går och pickar i gräset efter mat till sina ungar. De blir färre för varje år..
En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta. Dessa stackars fåglar har ingenstans att häcka längre när tegelpannorna överallt ersätts med plåttak och hängrännor. De flyger hit från andra sidan jordklotet och så har de ingenstans att ta vägen..
Jag skulle inte orka med det arbete du utför och de insikter som det medför...
|