|
Orkidétjuven
27-05-2010, 02:15
Idag är detta en svart dag då året är det internationella för biologisk mångfald.
2010 IUCN Röda Lista för fågelarter har idag meddelat att Alaotra doppingen (Tachybaptus rufolavatus) från madagaskar nu är utdöd!
När ska detta sluta?
Gossen Ruda
27-05-2010, 07:11
CITAT (Orkidétjuven @ 27-05-2010, 03:15)  Idag är detta en svart dag då året är det internationella för biologisk mångfald.
2010 IUCN Röda Lista för fågelarter har idag meddelat att Alaotra doppingen (Tachybaptus rufolavatus) från madagaskar nu är utdöd!
När ska detta sluta? Tråkigt, men arters försvinnande och uppdykande är en ganska naturlig process. Man kan ju fundera på hur många arter som försvunnit från jordens yta sen den första organismen dök upp? Listan är nog väldigt lång.
Myosotis
27-05-2010, 07:57
 Visst har massor av arter dött ut för att de inte kunnat anpassa sig snabbt nog till förändringar i sin omvärld, men det är ändå skillnad tycker jag när människan är orsaken till en arts utdöende. Man kan argumentera att människan är en naturlig del av världen, då blir ju all miljöförstörelse "naturlig", men det håller inte riktigt. Finns det inga foton? Jag hittar bara teckningar när jag googlar.
Orkidétjuven
27-05-2010, 08:03
Försök inte vrida på det nu. Det är ju som du säger naturliga processer.
Men det här är inte tråkigt det är sjukligt. Den naturliga fågel utdöende är en art per sekel. Under de senaste trettio åren bara har 21 fågelarter utrotats. För närvarande är 190 klassificeras som Akut hotade. Utan omedelbara åtgärder, kommer många inte vara här i tio år. Du kan inte kalla det för naturligt. Det kallas inte det sjätte utdöendet för ingen orsak. Så många arter som dött på så kort tidsrymd har nog inte förekommit tidigare!
Alaotra doppingen började försvinna sen man introducerade större fiskarter till sjön där den förekom som Micropterus, Ophiocephalus och Channa. Samt nät för dessa.
Finns tyvärr bara ett foto taget som är känt och den är tyvärr inte den bästa.
Orkidétjuven
27-05-2010, 08:12
Jag minns när hawaiis Po'ouli (Melamprosops phaeosoma) dog ut. Den upptäcktes så sent som 1973. 2004 var den utdöd. Minns att man fångade den sista hannen på min födelsedag den 9 spetember 2004. Ihopp om att hitta fler och föröska fortplanta dem. 2 månader senare, den 26 november dog den ensam. Ingen har hittats sedan dess.
orsaken introducerade rovdjur som råttor, katter,mungo samt fågelinfluensa och förstörning av naturliga habitat och dess föda blev dess undergång.
Gossen Ruda
27-05-2010, 08:50
Jag skulle kanske srkivit att det är jättetråkigt att arter försvinner. Jag menar bara att även om man på alla sätt skall försöka undvika att människan medverkar till arters utdöende skall man inte bryta ihop när en art försvinner. Livet går vidare.
Gunilla T
27-05-2010, 09:02
Jag vill bara säga att du har all min beundran och stora respekt för det arbete du gör och för att försöka sprida information om vad som sker på vår planet - den enda vi har.
Själv orkar jag knappt läsa mer om människans framfart i naturen, känner sån sorg och sådan maktlöshet. Biologisk mångfald, hur många funderar öht över vad det innebär och betyder, även för oss människor och för vår överlevnad. Vi kan inte existera utan naturens ekotjänster medan naturen klarar sig utmärkt utan oss.
Varför måste allt dödas bara för att vi kan? Vartenda litet kryp i våra trädgårdar upplevs som fiende och skall dödas. Just detdär lilla krypet är en del av den biologiska mångfalden - kanske som mat till någon som är beroende just av den för att överleva.
Just nu gläds jag över "mina" starar som har sina brådaste dagar just nu och går och pickar i gräset efter mat till sina ungar. De blir färre för varje år..
En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta. Dessa stackars fåglar har ingenstans att häcka längre när tegelpannorna överallt ersätts med plåttak och hängrännor. De flyger hit från andra sidan jordklotet och så har de ingenstans att ta vägen..
Jag skulle inte orka med det arbete du utför och de insikter som det medför...
Myosotis
27-05-2010, 09:03
Tänk om man kunde resa i tiden! Jag brukar fantisera om att ta med mig en massa jättealkor och vandringsduvor tillbaka och släppa ut dem
Gossen Ruda
27-05-2010, 09:23
CITAT (Gunilla T @ 27-05-2010, 10:02)  En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta. Dessa stackars fåglar har ingenstans att häcka längre när tegelpannorna överallt ersätts med plåttak och hängrännor. De flyger hit från andra sidan jordklotet och så har de ingenstans att ta vägen.. Är du inte lite motsägelsefull nu? "Dina" tornseglare har ju plats att häcka på. Fö håller "mina" ladusvalor på med att bygga bo på deras bohyllor på sommarstugan. Tyvärr tycks de inte kunna enas, det finns två platser och de bygger varsitt bo, hanen och honan.
Myosotis
27-05-2010, 09:50
CITAT (Gunilla T @ 27-05-2010, 10:02)  En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta...  Det måste vara så sorgligt! Jag är så lycklig över att jag lyckades locka hit tornseglare för några år sedan, samma spända väntan varje vår och lättnaden när de kommer! Tornseglare kan bli gamla och är trogna sin häckningsplats. Har man bara ett par och de helt plötsligt inte kommer mer, kan det bero på att de har dött. Att en hel koloni skulle upphöra verkar konstigt, de har ju inga andra problem förutom bostadsbrist så vitt jag vet, och om takpannorna är oförändrade borde de fortsätta häcka där  Men här är det inte många dagar sen jag hörde den första tornseglaren, och bara idag har jag sett de första två. Jag hoppas att de bara är sena och att de kommer till dig också snart!
Gunilla T
27-05-2010, 11:24
Det är väl det som kallas Evolutionen ?visst är det tråkigt men så har det varit i alla tider att arter försvinner !
herkules
27-05-2010, 21:02
CITAT (Motti @ 27-05-2010, 21:38)  Det är väl det som kallas Evolutionen ?visst är det tråkigt men så har det varit i alla tider att arter försvinner ! fast inte så fort som nu va?
theseraphim
27-05-2010, 21:26
finns väl ingen egentligen bestämmd tid för evolutionen och ibland går den fortare och ibland långsammare och inte för att vara sådan men hade ingen nämnt denna dopping hade ingen märkt att den försvunnit eller ens saknat den. Även om tusen arter dör ut är mångfalden enorm.
ja jag skulle inte vilja ha dinosauriuser klampade runt nu när jag såt mitt grönsaksland  eller Sabeltandad tiger eller flygödlor stora som helikkoptrar,tror att Evolutionen har en mening liksom att den annpassar sig till tiden,men sen växer ju den männskliga populationen enormt och tränger undan många arter på grund av vägar odlingar osv,en del djur utrotas fortfarande på grund av sina vackra pälsar som tex Snöleoparden,fattiga människor kännar grova pengar på ett skin från en sådan en årslön, det betyder mat i magen för en hel familj i många år.-
Piccante
27-05-2010, 22:00
CITAT (Motti @ 27-05-2010, 22:33)  ja jag skulle inte vilja ha dinosauriuser klampade runt nu när jag såt mitt grönsaksland  eller Sabeltandad tiger eller flygödlor stora som helikkoptrar,tror att Evolutionen har en mening liksom att den annpassar sig till tiden,men sen växer ju den männskliga populationen enormt och tränger undan många arter på grund av vägar odlingar osv,en del djur utrotas fortfarande på grund av sina vackra pälsar som tex Snöleoparden,fattiga människor kännar grova pengar på ett skin från en sådan en årslön, det betyder mat i magen för en hel familj i många år.- Förmodligen får du lite "dinosaurie"besök i trädgården ibland. Du har väl fåglar där du bor? Evolution handlar inte bara om utdöende. Det som driver evolutionen är utveckling men de arter som dör ut idag dör inte ut för att de trängs undan av de som är mer anpassade. Till skillnad mot tidigare så dör arter ut av ren rovdrift och aktiv miljöförstöring.
Myosotis
27-05-2010, 22:03
 Såg en dinoholk framför mig...
Vi människor har en förmåga att se allt från ovan. precis som evolutionen inte berörde oss. Ändå är vi nykomlingar på denna jord och vår tid blir troligen relativ kort i jämföreöse med andra arter. Vi är ju en av dom mest sårbara arterna på planeten. Troligtvis kommer kackelackor, bönsysrsor och andra långlivade arter som sett oss komma, stå och vinka av oss när vi evolutionen bestämmt att vi inte längre behövs. Jag tror nämligen att vi sågar för fullt på den gren vi sitter och betraktar omvärlden lite föraktfullt.
Gossen Ruda
28-05-2010, 07:10
Evolutionen innebär att den bäst anpassade arten tar för sig på andra arters bekostnad. Förr var det dinosaurier, idag är det arten Homo sapiens.
Orkidétjuven
28-05-2010, 09:37
Jag ser framför mig en tyrannosaurie holk. Som en av mina pingvinholkar fast 30 gr större  CITAT (Gunilla T @ 27-05-2010, 10:02)  Jag vill bara säga att du har all min beundran och stora respekt för det arbete du gör och för att försöka sprida information om vad som sker på vår planet - den enda vi har.
Själv orkar jag knappt läsa mer om människans framfart i naturen, känner sån sorg och sådan maktlöshet. Biologisk mångfald, hur många funderar öht över vad det innebär och betyder, även för oss människor och för vår överlevnad. Vi kan inte existera utan naturens ekotjänster medan naturen klarar sig utmärkt utan oss.
Varför måste allt dödas bara för att vi kan? Vartenda litet kryp i våra trädgårdar upplevs som fiende och skall dödas. Just detdär lilla krypet är en del av den biologiska mångfalden - kanske som mat till någon som är beroende just av den för att överleva.
Just nu gläds jag över "mina" starar som har sina brådaste dagar just nu och går och pickar i gräset efter mat till sina ungar. De blir färre för varje år..
En stor ledsamhet känner jag över att vi för första gången inte har några tornseglare som häckar under takpannorna på den gamla ladugården. De har alltid kommit varje sommar men antalet har minskat stadigt för varje år och nu är de borta. Dessa stackars fåglar har ingenstans att häcka längre när tegelpannorna överallt ersätts med plåttak och hängrännor. De flyger hit från andra sidan jordklotet och så har de ingenstans att ta vägen..
Jag skulle inte orka med det arbete du utför och de insikter som det medför... Tack så väldigt mycket Gunilla för vänliga ord. Det är bla ord som dessa som driver mig framått. Ibland är det riktigt tungt och motståndet är massivt. Speciellt när man vet att så många människor inte vet och därför inte heller kan bry sig. Det är lite av det jag tror det handlar om. Okunskap, eller brist på kännedom. Ni förstår nog vad jag menar. Hur många här har hört talas om Alaotra doppingen eller hawaiis Po'ouli tills jag nämnde dem här. Hur många här vet vad en hihi är? Självklart kan man inte veta allt, det bergär ingen, alla minst jag. Jag lär mig fortfarande nya arter varje dag och surfar runt på nätet över listor och släkten. Ju mer insatt jag blir desto mer lär jag mig. Det finns ett ordspråk som lyder: ‘Tell me and I will forget; show me and I may remember; involve me and I will understand.’ Man kan faktiskt ge en väldigt stor hjälp just genom donationer och liknande om man inte har möjlighet att hjälpa till på plats eller liknande. Många ggr är man skeptisk till sådant, det är jag med. Men jag märker här där jag faktiskt ser att det kommer in pengar från privatpersoner och det ger en skilland. Att en så liten sak som att kunna köpa en foderautomater till våra Hihi vilka sätts ut under vinterhalvåret gör att 75 % av populationerna överlever och inte vandrar utanför reservatet där introducerade rovdjur som råttor, katter, mink och possums håller till. Reservatet tex är helt beroende av besökare och donationer. Inga statliga medel kommer dit, utom det ln de tog för att kunna bygga det nya turist centret. Men en så liten sak som just skänka lite pengar eller adoptera. Vill man inte göra det utomlandprojekt så finns det superbra grejer man kan göra för utotningshotade djur på Nordens Ark. tex att bli fodervärd. läs mer här http://www.nordensark.se/hjaelp-djuren/fodervaerd/ Pris för privatpersoner, ideella föreningar, grupper etc: Fåglar, amfibier 100kr/ mån eller 1.200kr/ år. Hov- och klövdjur 150kr/ mån eller 1.800kr/ år. Rovdjur 200kr/ mån eller 2.400kr/ år. Listan kan göras lång på bra organisationer om man vill ge en hjälpande hand och inte kan vara på plats som jag. Eller att bara plantera bra växter för djur och fåglar i sin trädgård. Eller skapa bra förutsättningar. Ödlor tex älskar en stökig och välvuxen trädgård
Orkidétjuven
21-06-2010, 09:20
Så många som verkar vara "involverade" för monarki eller inte, fotboll och vm, telefonförsäljare, gaza, politik, grannsämja osv. Jag bara funderar lite, men är det så att så många inte bryr sig. Varför får vissa trådar så många sidor och inlägg och andra inga alls. Saker som egentligen ibland kanske är viktigare? Vill inte att ngn ska missuppfatta mig nu eller så. Men frågor handlande om miljö, utrotning och liknande verkar inte ta lika stor plats eller så tycker inte folk dte verkar vara lika viktigt eller intressant? Utsläpp, valjakt, tjuvjakt och såvidare. Varför är inte folk lika involverade som vargjakten? Man kan göra precis lika mycket om valjakten som vid vargjakten. Här samlade vi ihop 53 000 underskrifter runt om på NZ på en dag. Hemma har jag inte hört ngt alls knappt. Jag vet inte, jag bara funderat på det lite ett tag. Stör mig lite när folk bråkar över småsaker som vm i fotboll eller monarki tex. Vad gör folk själva hemma ? Inget alls, en del eller massor. Berätta. Jag är nyfiken. VAd gör ni för att främja den biologiska mångfalden både hemma och i världen`? Bor man i lägenhet kanske man inte kan pyssla i en trädgård, men har man balkong kan man även här göra saker. Ni som har trädgård kan dock göra massor. Skulle vara kul att veta vad folk gör. Att bidra eller donera till projekt som rädda tigrar, orangutanger, valar eller regnskogar hjälper mycket. Mer än vad vissa kanske tror. Är det ngn mer som stödmedlem eller så. FAdder till en liten apa? Jag har inga pengar direkt men bidrar iaf med 100 kr till wwf i månaden att hjälpa Hectors och Maui delfiner. Jag har funderat på lägga upp ett par bilder som jag kommit över, men vissa av dem kan nog vara så frånstötande att jag inte ens vill lägga upp dem här. Så jag skippar dem så länge. Bilder från tjuvjakt på gorillabarn. Blod och avhuggna delar. Vill ngn ha dessa bilder så kan jag kanske maila. Jag får nog inte ens lägga upp ngra bilder egentligen för copyrights och sånt, men jag tycker sådant här är för viktigt för att bråka om sådna småsaker... Kanske det kan få ngn att vilja bli fadder till en liten föräldralös gorilla som inte är det. http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1243792
malcolm
21-06-2010, 10:05
Inte skulle tigern, pandan, blåvalen etc. vara utrotningshotade om det inte vore för människan, det som tog naturen tusen och åter tusentals år att skapa har människan sabbat på bara några årtionden. Visst finns det ett naturligt urval men inte skall arter dö ut på bara 50 år, det hemska är att så många människor och regeringer är medvetna om problemet men ändå fortsätter rovdriften med oförminskad kraft. Har ni tänkt på att det inte finns lika mycket fjärilar längre som det gjorde på 60-talet och igelkottarnas antal har minskat radikalt. När jag gick i mellanstadiet på 60-talet pratade man om att det bara fanns ca. 6 vargar i landet, nu är de Gud ske lov fler men ändå finns det krafter som vill utrota dem.
Piccante
21-06-2010, 10:21
Jag kan rekomendera projektet Svensk dagfjärilsövervakning där ideella krafter inventerar fjärilsfaunan.
Anki på Öland
21-06-2010, 11:17
CITAT (Orkidétjuven @ 21-06-2010, 10:20)  Så många som verkar vara "involverade" för monarki eller inte, fotboll och vm, telefonförsäljare, gaza, politik, grannsämja osv. Jag bara funderar lite, men är det så att så många inte bryr sig. Varför får vissa trådar så många sidor och inlägg och andra inga alls......... Tänkte precis samma sak när jag såg din tråd om oljekatastrofen i morse - att kungens vara eller inte vara kan tragglas om i massor av sidor men vår världs vara eller inte vara blir ett par enstaka inlägg...... Tänker inte redovisa här var jag lägger mina pengar, men man tycker att utrotningshotade djurarter och oljekatastrofer skulle engagera flera av våra diskussionssugna medlemmar. Anki
Gunilla T
21-06-2010, 11:36
CITAT (Anki på Öland @ 21-06-2010, 12:17)  Tänkte precis samma sak när jag såg din tråd om oljekatastrofen i morse - att kungens vara eller inte vara kan tragglas om i massor av sidor men vår världs vara eller inte vara blir ett par enstaka inlägg...... Tänker inte redovisa här var jag lägger mina pengar, men man tycker att utrotningshotade djurarter och oljekatastrofer skulle engagera flera av våra diskussionssugna medlemmar. Anki Kan bara hålla med... Under de senaste 30 åren har antalet lokaler med fjärilsarter mer än halverats i Sverige kunde man läsa i tidningen i lördags. Vi som trädgårdsentusiastrar kan göra en hel del för fjärilarna genom att plantera t.ex. fjärilsrestauranger. Timjan, salvia, nepeta, buddleja och röd rudbeckia är exempel på växter som fjärilar dras till och får nektar från som de behöver för sin överlevnad. Lämna gärna ett snår med nässlor i något hörn för fjärilens fortlevnad. Döda inte alla larver som kryper omkring i trädgården - låt myrorna leva - och undvik besprutning - enkla medel för att bidra till biologisk mångfald eller gör som Olle - en riktig blomsteräng där växter får leva som många av våra kryp är beroende av. Våra trädgårdsdammar som blivit så populära främjar mycket liv som är beroende av vatten men kan bli dödsfällor om vi använder kemikalier i dammen och inte syresätter vattnet på vintern när isen lagt sig.
Jag håller också med om det ni skriver. Min äng är jag riktigt stolt över, för även om den inte är så stor är den ändå en plätt full av biologisk mångfald. Här är det värt att nämna att även människan hör hemma i naturens sammanhang. Hur går det för alla ängs- och hagmarksarter när deras miljöer inte hävdas längre? Vi har alltför länge missförstått vår roll, men skulle kunna ställa tillrätta en hel del om vi ville. Som Gunilla skriver finns det mycket vi kan göra i våra trädgårdar. Eller så kan en bra början vara att gå med i t ex Naturskyddsföreningen, Fältbiologerna, WWF, Greenpeace, Jordens Vänner eller något liknande. Själv har jag nyss varit på Naturskyddsföreningens riksstämma, en fantastisk tillställning med massor av engagerat folk som tillsammans försökte rädda världen. Då känner man att det finns hopp. Naturvård handlar inte om att stoppa utvecklingen, utan om att leda den åt rätt håll.
Olle
Gunilla T
21-06-2010, 13:00
CITAT (Olle A @ 21-06-2010, 13:36)  Naturvård handlar inte om att stoppa utvecklingen, utan om att leda den åt rätt håll.
Olle Så kloka ord.....
Bengalow
21-06-2010, 13:07
Visst engagerar vi oss i naturvården, Orkidetjuven. Vi läser tidningen och säger "-Ojdå, en till!!".
Problemets aktualitet förminskas med kvadraten på avståndet, har någon klok sagt. Japans valjakt i Stilla Havet upprör en del initierade, men flertalet svenskar skiter i det, och hoppas att någon annan gör något. Är man lika uppoffrande i naturvårdsarbete som du och Olle A t.ex. så är det egentligen ett försvar för oss andra, och vår passivitet. "-Jag känner en som gör det!" All heder åt er!
Beträffande kungabröllop, demokrati, ekonomisk kris och annat vardagligt, så berör det oss väldeliga. Vi skall ju bekosta äventyren! Det finns ingenting som engagerar människor så mycket, som när dom/vi skall betala något vi inte känner för. Då har du genast 2 läger - för och emot. I naturvårdsfrågan, så finns det inte ett val - alla håller med, och hoppas att "förnuftet" segrar, genom att så många "andra" engagerar sig. Det finns flera utrotningshotade fjärilar och grodor i Sverige...Hur många stadsbarn tror du har sett en groda?
Bara några reflektioner angående intresse, men du känner säkert till det sedan förut....
fuchsian
21-06-2010, 13:29
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2010, 09:50)  Jag skulle kanske srkivit att det är jättetråkigt att arter försvinner. Jag menar bara att även om man på alla sätt skall försöka undvika att människan medverkar till arters utdöende skall man inte bryta ihop när en art försvinner. Livet går vidare. Gossen Ruda ... det går inte att gråta över spillt mjölk utan börja värna om det som finns kvar. Det är ju vi den största boven i dramat. Se er omkrig och tänk efter var man kunde hjälpa till. att gråta över det är ju meningslöst och sedan finns/fanns arter som inte trivdes längre på denna kaotiska jord. Det finns klokare djur än människan kan ana. som sagt vi är här nu, morgondagen vet ingen om ...  .. Fuchian ..
fuchsian
21-06-2010, 13:36
CITAT (Anki på Öland @ 21-06-2010, 12:17)  Tänkte precis samma sak när jag såg din tråd om oljekatastrofen i morse - att kungens vara eller inte vara kan tragglas om i massor av sidor men vår världs vara eller inte vara blir ett par enstaka inlägg...... Tänker inte redovisa här var jag lägger mina pengar, men man tycker att utrotningshotade djurarter och oljekatastrofer skulle engagera flera av våra diskussionssugna medlemmar. Anki All things are possible ---- before you have asked ..... I have answered ---- the Creator
Piccante
21-06-2010, 14:49
CITAT (Bengalow @ 21-06-2010, 14:07)  Visst engagerar vi oss i naturvården, Orkidetjuven. Vi läser tidningen och säger "-Ojdå, en till!!".
Problemets aktualitet förminskas med kvadraten på avståndet, har någon klok sagt. Japans valjakt i Stilla Havet upprör en del initierade, men flertalet svenskar skiter i det, och hoppas att någon annan gör något. Är man lika uppoffrande i naturvårdsarbete som du och Olle A t.ex. så är det egentligen ett försvar för oss andra, och vår passivitet. "-Jag känner en som gör det!" All heder åt er! Det ligger mycket i det du säger. Människan är i grunden egoistisk och tänker på sin egen överlevnad först. "Miljöhänsyn" kan man säga är en utvidgad hänsyn där man inte bara tänker på sig själv utan även tänker på att andra kan drabbas av samma problem som vi (eller till och med drabbas värre än vi) och man tänker på kommande generation att de också ska få ha en rik natur. Men den solidariteten tar ofta slut när människor själva hamnar i en besvärlig situation. Under 70-talet uppstod den globala miljörörelsen och solidaritet stod i fokus, under det välmående 80-talet var miljöengagemanget som störst när miljöproblemen blev påtagliga och vi hade råd att fråga efter icke-klorblekt papper och miljömärkta dyrare produkter. Under krisens 90-tal sjönk engagemanget och under det "individualistiska" 2000-talet verkar miljöproblem vara var och ens privata problem. Glädjande nog har klimatfrågan fått folk att öppna ögonen en den har nästan överskuggat alla andra miljöfrågor. Idag tycker jag vi har ett väldigt snävt perspektiv i Sverige. Vi vill inte se att sojaodling och palmolja skövlar regnskog i tropikerna, vi öppnar för valjakt i skyddade områden i söderhavet, rovfiske utanför Afrika och i medelhavet och vi tycker att kärnkraft är såååå "ren" eftersom det bara är ursprungsbefolkningar i Australien och Kanade som dör av strålskadorna från brytningen
Gunilla T
21-06-2010, 16:06
CITAT (Markus_H @ 21-06-2010, 15:49)  Det ligger mycket i det du säger. Människan är i grunden egoistisk och tänker på sin egen överlevnad först. "Miljöhänsyn" kan man säga är en utvidgad hänsyn där man inte bara tänker på sig själv utan även tänker på att andra kan drabbas av samma problem som vi (eller till och med drabbas värre än vi) och man tänker på kommande generation att de också ska få ha en rik natur. Men den solidariteten tar ofta slut när människor själva hamnar i en besvärlig situation. Under 70-talet uppstod den globala miljörörelsen och solidaritet stod i fokus, under det välmående 80-talet var miljöengagemanget som störst när miljöproblemen blev påtagliga och vi hade råd att fråga efter icke-klorblekt papper och miljömärkta dyrare produkter. Under krisens 90-tal sjönk engagemanget och under det "individualistiska" 2000-talet verkar miljöproblem vara var och ens privata problem. Glädjande nog har klimatfrågan fått folk att öppna ögonen en den har nästan överskuggat alla andra miljöfrågor. Idag tycker jag vi har ett väldigt snävt perspektiv i Sverige. Vi vill inte se att sojaodling och palmolja skövlar regnskog i tropikerna, vi öppnar för valjakt i skyddade områden i söderhavet, rovfiske utanför Afrika och i medelhavet och vi tycker att kärnkraft är såååå "ren" eftersom det bara är ursprungsbefolkningar i Australien och Kanade som dör av strålskadorna från brytningen  En bra beskrivning Markus Det absolut sämsta argumentet från regeringen när det gäller kärnkraften "ägaren blir totalansvarig för alla kostnader vid en kärnkraftsolycka" - vem bryr sig om pengarna om vi får ett haveri?...lika lite som om alla pengar i världen kan kompensera det som nu sker i Golfen...
Visst skulle man kunna göra mer, men jag försöker i alla fall att ha en inbjudande trädgård för både insekter, grodor, fåglar mm. En jättemyrstack i ena hörnet av trädgården, massor med nässlor i ett annat hörn. Plantor som drar till sig insekter drar även till sig mitt intresse. "Mina" koltrastar har gott om mat. Kort sagt, det sjuder av liv i trädgården och jag hoppas jag har bidragit med något lite, om än inte så mycket. Men fjärilarna lyser med sin frånvaro, vilket är synd. Någon enstaka citronfjäril har jag sett. Så det gäller att njuta medans tid är. Snart har vi nog målat in oss i det där berömda hörnet.
Piccante
21-06-2010, 17:03
CITAT (Gunilla T @ 21-06-2010, 17:06)  En bra beskrivning Markus Det absolut sämsta argumentet från regeringen när det gäller kärnkraften "ägaren blir totalansvarig för alla kostnader vid en kärnkraftsolycka" - vem bryr sig om pengarna om vi får ett haveri?...lika lite som om alla pengar i världen kan kompensera det som nu sker i Golfen... Precis! vad hade det hjälpt om Tjernobyl hade ägts av ett privat företag i stället för staten? Ett företag kan inte göra mer än att gå i konkurs när alla resurser är uttömda och sedan står ändå någon annan där med ansvaret att röja upp efter dom. Ännu finns det en helt död zon där allt är förgiftat och husen sakta förfaller till ruiner. Det går inte att uppskatta alla kostnader för de människor som tvingades fly, arbetslösheten och odlingsmarken och skogen som blev helt värdelös.
Gossen Ruda
21-06-2010, 17:50
Alla organismer på denna planeten är mer eller mindre egoister. Bekymret är väl att människan har vuxit sig så stark att vi har förmåga att förändra för alla andra.
Som svar på TS fråga får jag säga att jag inget gör ... förutom att jag är med i postkodlotteriet som fördelar en jämrans massa miljoner till olika organisationer.
Orkar inte engagera mig i all världens olyckor och fördärvelser. Faktiskt så tycker jag inte det är konstigt alls att så många människor numera mår så dåligt ... man ska ju ta del av och engagera sig i allt jobbigt som händer världen runt. Man mår dåligt för att sälar klubbas, valar får sina fenor kapade ... nån sorts djur är utrotningshotat ... översvämningar i afrika ... eller var det nu råkar vara... gräshoppor förstör skördar i något land ... på annat ställe svälter människor ... barn kedjas fast och blir slavarbetare, bebisar våldtas och får HIV ... miljoner (?) dör av svält och vi mår dåligt för att vi kan äta oss mätta.
Jag kan, utan att skämmas, säga att jag numera väldigt sällan ens läser några tråkiga nyheter ... byter kanal på teven när en massa elände tas upp.
Orkidétjuven
22-06-2010, 13:21
Tråkigt att höra att du tycker så. Som du resonerar lite så kan man ju bara skita i allt alltså.
Om alla resonerade så.... Undrar hur jorden och dess liv hade sett ut då.
Piccante
22-06-2010, 13:28
CITAT (Orkidétjuven @ 22-06-2010, 14:21)  Tråkigt att höra att du tycker så. Som du resonerar lite så kan man ju bara skita i allt alltså.
Om alla resonerade så.... Undrar hur jorden och dess liv hade sett ut då. "En död är en tragedi, tio döda en stor olycka och en miljon döda är statistik" något sådant lär Stalin ha sagt och det stämmer nog med människans psykologi.
Gossen Ruda
22-06-2010, 13:48
CITAT (Orkidétjuven @ 22-06-2010, 14:21)  Tråkigt att höra att du tycker så. Som du resonerar lite så kan man ju bara skita i allt alltså.
Om alla resonerade så.... Undrar hur jorden och dess liv hade sett ut då. Förmodligen mycket bättre, det är i de flesta fall aktiva val av människan som ställer till det.
Gunilla T
22-06-2010, 16:57
Här en bild från vår naturliga blomsteräng, hoppas den bidrar till nya små liv. Åtminstone är det skydd för de små rådjurskiden som hoppar omkring där i grönskan. Vi klipper det efter midsommar, aldrig tidigare.
[attachment=51280:DSCN16120001.JPG]
Vilken härlig blomsteräng! Men varför klipper ni den redan efter midsommar? När rådjurskiden fortfarande är små och de flesta ängsblommor inte har hunnit gå i frö? Jag slår min äng i september, eftersom en sen slåtter också är bättre för många insekter.
Olle
Gunilla T
22-06-2010, 17:26
Du har nog rätt Olle!...en del är ingärdat och det är baggarnas matplats (syns inte på bilden för gräset är så högt) och de är numera för få för att hålla växtligheten nere så den delen måste vi klippa. Det får inte bli för långt för bagsi boys - då gillar de inte läget men resten kan vi gott spara.
Okej, då förstår jag.  Olle
Orkidétjuven
22-06-2010, 21:22
Jättefin äng Gunilla. Tänk om fler kunde ta initiativ som detta.. Det skulle göra så otroligt mycket mer och det är ju faktiskt mycket trevligare att titta på en alla perfekta onödigt stora gräsmattor. Man kan ju tycka att även ytor i bostadsområden med tex lägenheter skulle kunna göra mer. Iaf ha en bit äng.
Orkidétjuven
24-06-2010, 06:27
inte helt oväntade nyheter. Myggbesprutning dålig för fåglar Det vanligaste medlet vid myggbekämpning kanske inte är så naturvänligt som påståtts. En ny studie i Frankrike visar att vissa insektsätande fåglar förökar sig sämre efter besprutningen. Medlet, kallat Bti, är numera välkänt även i Sverige eftersom det används vid de omskrivna besprutningarna längs Nedre Dalälven. http://www.dn.se/nyheter/sverige/myggbespr...aglar-1.1124010
Gunilla T
24-06-2010, 11:07
CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2010, 07:27)  inte helt oväntade nyheter. Myggbesprutning dålig för fåglar Det vanligaste medlet vid myggbekämpning kanske inte är så naturvänligt som påståtts. En ny studie i Frankrike visar att vissa insektsätande fåglar förökar sig sämre efter besprutningen. Medlet, kallat Bti, är numera välkänt även i Sverige eftersom det används vid de omskrivna besprutningarna längs Nedre Dalälven. http://www.dn.se/nyheter/sverige/myggbespr...aglar-1.1124010Nej, inte oväntat alls. Man kan bara hitta det man letar efter...om inga studier görs förblir konsekvenserna okända.
Orkidétjuven
24-06-2010, 12:11
Bra sagt. Ungefär som : bara för att man inte ser dem, betyder det inte att de inte finns.
hattstugan
26-06-2010, 06:56
Då min trädgård är en de fd kohage så låter jag bli att klippa delar av den just för Ängsblommorna ska finnas och har i år sett Fjärilar som inte har varit här tidigare! Det finns också gott om Brännässlor och använder inte ngr bekämpningsmedel utom Såpa vid enstaka tillfällen! Är inte hemma på de olika Fjärilaran så jag kan inte namnge dom! För övrigt så har det under de senaste 20 åren bedrivits olika projekt här på gården för att öka olika populationers överlevnad bla har det anlagts ett Viltvatten och stora delar ligger för fäfot så här trivs det mycket småfågel bla! Det är familjens angelägenhet för att bevara det vi kan av Svensk Natur utan en massa yttre påverkan!
Meriona
26-06-2010, 18:32
CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2010, 07:27)  inte helt oväntade nyheter. Myggbesprutning dålig för fåglar Det vanligaste medlet vid myggbekämpning kanske inte är så naturvänligt som påståtts. En ny studie i Frankrike visar att vissa insektsätande fåglar förökar sig sämre efter besprutningen. Medlet, kallat Bti, är numera välkänt även i Sverige eftersom det används vid de omskrivna besprutningarna längs Nedre Dalälven. http://www.dn.se/nyheter/sverige/myggbespr...aglar-1.1124010Men nu var det ju födobristen pga avsaknaden av mygg som gjorde att de reproducerade sig sämre, inte medlet som sådant. Inte lika alarmerande tycker jag, folk måste faktiskt kunna gå ut ut sina hem. Annars får väl staten bekosta en tvångsförflyttning av ett antal byar.
hattstugan
26-06-2010, 22:32
Instämmer med Meriona! Har man varit i de otroligt myggtäta områdena så får antingen fåglar eller större djur och människor flytta på sig!! Och idet här fallet lär det tyvärr bli fåglarna som får stryka på foten då det inte ALLTID går att vara NATURVÄNLIG! Ledsen men så ser det ut här! Det har funnits år då bla Knott dödat STORA djur som Kossor och Hästar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|