Jag älskar tomater till min makes stora förtret. Visst gillar han också tomater, men han har svårt att förstå att man måste ha en sisådär 10 sorter på en liten balkong.
Här är vad jag odlar i år:
Vildtomat - ett måste, har odlat den i flera år och jag älskar de små goda tomaterna. Plantan får växa ganska fritt och blir ofta 6-7 meter och brer ut sig i taket.
Minibel - andra året med dem. Har 6 plantor. Behändiga för att de inte tar så stor plats. Betyget den fick förra året var:
god, söt, smakrik och mycket kompakt växtsätt, kan lätt odlas i kruka inne Sådde några extra att ha som gåbort present. Alla har plats för den.
Ildi - Favorit i repris. Hade den inte förra året och saknade den. De gigantist stora klasarna med ljuvliga små tomater.
Garden pearl - Andra året den är med. En busktomat fast bra mycket större planta än Minibel. Betyget förra året:
god, söt, mycket smak, liten planta som växer yvigt, bind upp!Tigrella - Även den en favorit i repris som inte odlades förra året. Både maken och jag gillar den som "standard" tomat.
Zorza - en ny bekantskap.
Latha - även den ny.
Marmande - provade att odla den på friland förra året, men det var ett katastrof år så det blev inte mycket till skörd. Så nu provar jag den på balkongen. Sorten har dottern valt.
Röd päron - första gången men jag har odlat gul päron förut. Hoppas att de här är lika goda.
Roma VF - Även den en nykomling. Har förut odlat Roma X som jag blev stormförtjust i. Hittade inte den, men hoppas att den har ska vara en utveckling av den förra.
Strimmig rödbrun - taget från en köpetomat
Röd körsbär - även den från köpetomat
De två senaste är årets expriment. Förra året sådde jag en supergod pärltomat från affären och fick supergoda pärltomater tillbaka. Får se hur det blir i år.
En liten fråga. Vad menar du med sortäkta? Och menar du att varje person ska få innehållet från 1-2 tomater? Det blir ju gigantiskt många frön. Eller har jag fattat fel? Blev visst inte en liten fråga.