CITAT (ylle @ 29-07-2004, 21:06)
När mina ungar gick på dagis berättade de där att de hade "empatiträning": Den som har gjort illa någon annan får, tillsammans med en vuxen, klappa om den ledsne.
Det handlar ju om att lära sig förstå att det känns lika hemskt för en annan människa som det skulle kännas för mig.
Kan mycket väl vara den sortens konsekvens som jag menar... Det beror på barnet - dess personlighet, ålder, förmåga att förstå mm.
Straff - framför allt när det gäller barn - får ABSOLUT INTE vara förnedrande! Att förnedra någon har bara motsatt verkan, ett barn som känner sig förnedrat får det bara svårt i livet.
Och jag menar det som händer bortom allt hindrandet och skyddandet - du kan tyvärr inte hindra och skydda ditt barn från allt! Ibland måste du sätt gränser och göra TYDLIGT "att passerar man över den gränsen finns det konsekvenser" (åter igen beroende på personlighet, ålder, förmåga att förstå mm). Varje person har olika förutsättningar - och du måste anpassa dig till det när du sätter både gränser och konsekvenser!