CITAT (mino @ 29-05-2010, 10:45)

Bergklint och såpnejlika är hopplösa här, särskilt såpnejlikan som har hårda bestämda skaft som gör den svår att rycka bort. Bägge sprider sig med rotskott. Sen vill jag varna lite för vildkaprifol som iofs är väldigt vacker när den blommar men också agressiv när den är etablerad. Ytterligare ett problem i min trädgård är björnbär av en gammal sort som är helt oregerlig (till saken hör att den är planterad lite dumt i en slänt så den är svår att komma åt). Men man kan nog säga att det största problemet är att de har fått härja fritt under perioder av husägare med ointresse för trädgården.
Hoppsan! Jag trodde nästan att jag själv skrivit ovanstående inlägg!
Här har jag stora problem med Bergklint - usch & fy för den!!! Dyker upp precis överallt och jag rensar & rensar & rensar....Rötterna går ofta av i min hårda lera, så det är
svårt att rensa dessutom.
Vildkaprifol planterade jag in för några år sedan. Det gick bra till förra året - då slingrade den plötsligt upp i många av mina rosbuskar. Inte kul!!!
Fick en björnbärsplanta för några år sedan av den gamla, hederliga taggiga sorten.....Den skickade ut 3-4-meters grenar och blev en fasa att passera! Grävde upp den och nu dyker det upp nya plantor överallt inom en 20-meters radie. Hur gick det till!?

Taggiga är de små monstren också!
Dessutom vill jag på det bestämdaste varna för att plantera in smultron - hjälp! jag drunknar i smultronplantor!!!
Likaså Stenkyndel. Den växte lugnt & fint på sin plats tills jag fick för mig att flytta den - då exploderade den i småplantor! Detta var för sex år sen och jag rensar fortfarande en del stenkyndelplantor varje år.
Jag bor i zon 3 och odlar i styv lerjord.