Sidor: 1, 2, 3
Peztis
Kirskål, kvickrot osv i all ära - alla vet vi som drabbats vilket helvete man har med dessa oönskade "gäster" i rabatten.

Men sedan finns det ju de som man trodde skulle bli sååååååå fint i rabatten men att denna växt tog över och spred sig totalt var det ingen som sa något om!
Eller betedde sig på något annat sätt som gjorde den hopplös...

Så, vad varnar du oss andra för att plantera in? Varför ska folk undvika just denna växt?

Ibland är det säkert bra också att berätta vilken zon man bor i för det kan nog bete sig lite olika i vårt land.

Är det dock någon som upplever de växter som jag hoppas att folk nämner här i tråden som helt ok, berätta gärna varför, vad du har gjort för att begränsa framfarten eller om det är så att hos dig är det ingen speciell framfart.

Och varför köpte du och planterade du in denna i första taget? Eller om den redan fanns när du flyttade in, finns det NÅGOT positivt med växten?

Min första varning är denna:

Prickklocka Campanula punctata
Zon: 3 (tror jag, mitt emellan Uppsala och Stockholm)
Orsak: den sprider sig hejdlöst och kväver allt. Jag rensade rabatten "ren" för några år sedan men nu är där igenväxt igen!
Positivt: klockorna är väl ändå rätt fina och söta - men det uppväger tyvärr inte för de blir så skräpiga efter blomning
kerstin z5-6
Toppklocka campanula glomerulata devil.gif den enda perenn jag känner till som tar över tom gräsmatta
fanns när jag kom i dikes ren, kanske ev även i åkern" som utgjorde den dåvarande gräsmattan ..Nu är den överallt ...

den står länge i vas dock och har fin färg men ack ..
mino
Bergklint och såpnejlika är hopplösa här, särskilt såpnejlikan som har hårda bestämda skaft som gör den svår att rycka bort. Bägge sprider sig med rotskott. Sen vill jag varna lite för vildkaprifol som iofs är väldigt vacker när den blommar men också agressiv när den är etablerad. Ytterligare ett problem i min trädgård är björnbär av en gammal sort som är helt oregerlig (till saken hör att den är planterad lite dumt i en slänt så den är svår att komma åt). Men man kan nog säga att det största problemet är att de har fått härja fritt under perioder av husägare med ointresse för trädgården.
Christina i Taxinge~
CITAT (mino @ 29-05-2010, 10:45) *
Bergklint och såpnejlika är hopplösa här, särskilt såpnejlikan som har hårda bestämda skaft som gör den svår att rycka bort. Bägge sprider sig med rotskott. Sen vill jag varna lite för vildkaprifol som iofs är väldigt vacker när den blommar men också agressiv när den är etablerad. Ytterligare ett problem i min trädgård är björnbär av en gammal sort som är helt oregerlig (till saken hör att den är planterad lite dumt i en slänt så den är svår att komma åt). Men man kan nog säga att det största problemet är att de har fått härja fritt under perioder av husägare med ointresse för trädgården.

Hoppsan! Jag trodde nästan att jag själv skrivit ovanstående inlägg! blink.gif smile.gif

Här har jag stora problem med Bergklint - usch & fy för den!!! Dyker upp precis överallt och jag rensar & rensar & rensar....Rötterna går ofta av i min hårda lera, så det är svårt att rensa dessutom.
Vildkaprifol planterade jag in för några år sedan. Det gick bra till förra året - då slingrade den plötsligt upp i många av mina rosbuskar. Inte kul!!!
Fick en björnbärsplanta för några år sedan av den gamla, hederliga taggiga sorten.....Den skickade ut 3-4-meters grenar och blev en fasa att passera! Grävde upp den och nu dyker det upp nya plantor överallt inom en 20-meters radie. Hur gick det till!? fear.gif Taggiga är de små monstren också!
Dessutom vill jag på det bestämdaste varna för att plantera in smultron - hjälp! jag drunknar i smultronplantor!!!
Likaså Stenkyndel. Den växte lugnt & fint på sin plats tills jag fick för mig att flytta den - då exploderade den i småplantor! Detta var för sex år sen och jag rensar fortfarande en del stenkyndelplantor varje år.

Jag bor i zon 3 och odlar i styv lerjord.

gnon49
Japansk lykta gillar jag inte. För mig får gärna växterna sprida sig, men bara om don inte har rötter som gör dom svåra att rensa bort.
Tottes matte
CITAT (Peztis @ 28-05-2010, 18:57) *
Kirskål, kvickrot osv i all ära - alla vet vi som drabbats vilket helvete man har med dessa oönskade "gäster" i rabatten.

Men sedan finns det ju de som man trodde skulle bli sååååååå fint i rabatten men att denna växt tog över och spred sig totalt var det ingen som sa något om!
Eller betedde sig på något annat sätt som gjorde den hopplös...

Så, vad varnar du oss andra för att plantera in? Varför ska folk undvika just denna växt?

Ibland är det säkert bra också att berätta vilken zon man bor i för det kan nog bete sig lite olika i vårt land.

Är det dock någon som upplever de växter som jag hoppas att folk nämner här i tråden som helt ok, berätta gärna varför, vad du har gjort för att begränsa framfarten eller om det är så att hos dig är det ingen speciell framfart.

Och varför köpte du och planterade du in denna i första taget? Eller om den redan fanns när du flyttade in, finns det NÅGOT positivt med växten?
Min första varning är denna:

Prickklocka Campanula punctata
Zon: 3 (tror jag, mitt emellan Uppsala och Stockholm)
Orsak: den sprider sig hejdlöst och kväver allt. Jag rensade rabatten "ren" för några år sedan men nu är där igenväxt igen!
Positivt: klockorna är väl ändå rätt fina och söta - men det uppväger tyvärr inte för de blir så skräpiga efter blomning

Hej, vill varna för änglatrumpeter om det finns barn och djur i familjen. Den är jättevacker och jag har en stor sådan som ska ut snart och har beställt 2 andra färger av den. Använder tunna handskar om jag behöver göra nåt mer med dom, annars svider det som attan. Även de som doftar kan vara lite för starka i doften, mest på kvällen som de doftar. .... tummenupp.gif fr. tottes matte
Malin_MeL
jag vill varna för flock-näva, den fanns på varenda jordplätt i min trädgård när vi flyttade in och den verkar omöljig att få bort. det som är bra med den är att det är ganska lätt att rensa bort den. men den kommer snabbt igen, jorden består mest av rötter.

vildkaprifol har vi lite överallt i trädgården, men jag har inga problem med dem, men vi har lite skog-aktig tomt så det gör inget om det är lite oreda.

björnbär har vi oxå börjat få, de ploppar upp precis överallt och man får vara ganska snabb med att dra dem för de är rätt snabba på att bli stora.

smultron, ja de sprider sig och blir stora, men ändå, de är ju så fina och goda. jag har faktiskt hört att smultron kan konkurrera ut kirskål....

Christina i Taxinge~
Kom just att tänka på 'Kaukasisk elfenbensklocka'.......ojojoj vad den kan sprida sig! Dyker upp både här & där!
vanjalarsa
NÄVOR!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Najsan
Oregano! Sprider sig hejdlöst och ger mig dåligt samvete för jag inte kan ta reda på allt utan klipper ner det med gräsklipparen... happy.gif
Ezereht
skriver under på toppklocka.. än så länge rensar jag bort det som spridit sig från mittenruggen.. men man kanske borde försöka få bort allt medan tid är? Men den är rätt fin :/ svårt val.
Christina i Taxinge~
CITAT (Ezereht @ 29-05-2010, 22:43) *
skriver under på toppklocka.. än så länge rensar jag bort det som spridit sig från mittenruggen.. men man kanske borde försöka få bort allt medan tid är? Men den är rätt fin :/ svårt val.

Fascinerande detta med Toppklockan.......jag försöker få mina stackars Toppklockor att överleva! -cry-.gif
Bee
Jag vill varna för praktlysing. En gammaldags hederlig trädgårdsväxt. Jag bor i zon 2-3 och fick en planta av en granne för flera år sen. Det var på den tiden jag inte brydde mig så mycket om trädgården. Big mistake! Praktlysing sprider sig som ogräs! Den kvävde alla blommor i sin närhet. Rötterna går 20 cm ner i jorden, svår att gräva bort i leran. Den är dock snäll, blommar väldigt länge. Sniglarna tycker inte om den, också ett pluss.
Numera har nästa granne ett stort bestånd... - hon har inga andra växter som lider och hon bryr sig inte i övrigt.
Bassam
Hej
Jag tycker att man behöver se på sina växter och gränsa dem.
H:Bassam
Klint
Malört! Jag köpte en liten planta för fyrtio kr. Hade tänkt mej att det skulle vara fint med når grå/silvrigt i rabatten men nu är den överallt Idag planterade jag ett gäng i min "kära "kirskålsslänt annars brukar jag rycka upp lite då och då och så klipper jag den
Frida Sandman
Tackar för varningarna, ska gräva om mina prickklockor och bergklintar så de får växa i hinkar i fortsättningen ... Kan inte annat än att hålla med om toppklockorna, de klipps med gräsklippare och hinner ÄNDÅ blomma ibland! Fantastiskt vilken växtkraft!

CIKORIA - i min enfald planterade jag denna vackra ljusblått blommande salladsväxt. Trodde det var en ovanligt vacker perenn, men visade sig snabbt att den var ett riktigt ogräs! DÅ först läste jag om den och insåg att den varit ogräs hela tiden. Nu läser jag INNAN jag planeterar.
Rötterna är krispiga, går av och gömmer sig(!) i jorden! Jag grävde om en hel rabatt men nu kommer småplantor från de rotbitar (ca 1-2 cm) som blev kvar. VACKRA blommor, men sprider sig som sagt ohämmat, med utlöpare, säkert med frön om den får, men där hann jag förekomma och klippa ner! HA!

PESTSKRÅP - häftig blomma utan blad på våren, och under sommaren får den större blad ju mer vatten den har tillgång till. Sprider sig med utlöpare, slangar till rötter som är krispiga och går av - planterade mina i baljor som ska utvärderas i sommar. Pestskråpen är en läkeväxt som sägs vara 20 ggr effektivare än papaverin mot tex magkramper i samband med gallbesvär.

En annan rackare som ingen har nämnt hittills är
VALLÖRT - en snygg planta med mörkgrön bladrosett, blommar med knallblå liljekonvaljsformade blommor och SPRIDER sig i massor! Tyvärr kort blomningstid men blommar igen om man klipper ner den.

RANDGRÄS - Breder ut sig ohämmat om den får hållas. Plantera i hink och ta till fler hinkar om du vill ha större yta täckt. Det lönar sig.

Finns många som frösår sig i massor, exempelvis akleja, rödblära och blågull, men småplantorna är lätta att rycka upp om man inte ska ha dem kvar.
smuleborg
Av egen erfarenhet: Såpnejlika och toppklocka (vi fick dem på köpet när vi köpte torpet). Båda är extremt aggressiva, kväver det mesta i sin närhet och när du vänder ryggen till tar de över stora markandelar. De är jättesvåra att utrota. De borde inte säljas av seriösa handlare utan varningstriangel.

Någon nämnde praktlysing, vi har den på en plätt i utkanten på tomten, tillsammans med ett par andra tuffa torpar-växter-överlevare, de verkar hålla varandra i schack. Jag skulle dock inte ta in praktlysing.

Silverarv fanns också här från början, den är alltför aggressiv i vårt tycke. Den var rätt lätt att rensa bort från rabatt, men växer ogenerat vidare i gräsmattan.

Vårkrage är en annan växt som fanns här från början, inte särskilt svåra att rensa bort (det har vi gjort i rabatt), men vi har ett par rugggar i gräsmattan som "tål" regelbunden klippning och med tanke på det skulle vi inte ta in den.

Men framför allt: Såpnejlika och toppklocka ranting.gif

Lägger till: MYNTA. Även den fanns här från början. Växer i gräsmattan, vi klipper och klipper. Den överlever.
Malin_MeL
CITAT (smuleborg @ 30-05-2010, 20:27) *
Vårkrage är en annan växt som fanns här från början, inte särskilt svåra att rensa bort (det har vi gjort i rabatt), men vi har ett par rugggar i gräsmattan som "tål" regelbunden klippning och med tanke på det skulle vi inte ta in den.

jag älskar vårkrage! visst breder den ut sig, men den ploppar (iaf inte här) inte upp på oanade platser.
Peztis
Tack för all info!

Det värsta är att jag sitter med ett leende när jag läser och nickar instämmande. Hur kunde jag glömma oregano? Råkade ta en bit från min mamma och nu finns det i hela trädgården. men det luktar gott när man kör över med gräsklipparen.

Kom med mer trädgårdsvildingar!!!
Monarda
Två av mina värstingar som jag inte tror någon annan nämnt är: Knölklocka och Parksallat.
Dessa två för jag ett ständigt krig mot och är nog praktiskt taget omöjliga att utrota.
zaaritha
Ni är egentligen lyckostar!
Jag--som vill--att här ska spridas växter
får inte nå´t som gör det!
Lerjord.men nå´t mer än prästkragar borde väl trivas?
bergvallmo
Var försiktig med Myskmadra om du inte vill att den sprider sig mycket. Den får täta sega rötter som nästlar sig in i annat i rabatten.. Den är dock mycket bra marktäckare där man vill att den ska vara. Gärna under rododendron..
Ormrot
CITAT (smuleborg @ 30-05-2010, 20:27) *
Av egen erfarenhet: Såpnejlika och toppklocka (vi fick dem på köpet när vi köpte torpet). Båda är extremt aggressiva, kväver det mesta i sin närhet och när du vänder ryggen till tar de över stora markandelar. De är jättesvåra att utrota. De borde inte säljas av seriösa handlare utan varningstriangel.

Jag gillar min toppklocka, trots att den tagit över en stor del av gräsmattan. Det blir ju mindre gräs att slå på så vis. Den är väldigt fin att använda i buketter, dessutom. Jag har rensat bort den från rabatten, inte för att ställer till med problem, men den finns ju överallt ändå.

Dessutom vårdar jag ömt mitt enda såpnejlikeexemplar och gör mitt bästa för att föröka det. Men jag kommer alltid att hålla såpnejlikan nergrävd i krukor i en egen rabatt. Toppklockan skadar inte mina andra växter, men det kan nog såpnejlikan göra.
renate
Hm jag sitter här och instämmer med ett leende,jag har en del av de växter ni räknar upp här.Toppklocka får vara i vilda delen av trädgården,inte i rabatten.Så gör jag med alla invasiva växter,på kommunens sida får de vara.Elfenbensklocka har jag i en rabatt,grävde upp det mesta av den förra hösten i höst åker resten ut,efter blomningen.Jag hade rödbladig lysing som jag grävde upp och har i krukor nu.Jag hittade ett antal småplantor i rabatten,de ska bort.Bergklint är ett ogräs som jag nästan blivit av med utom bland vresrosorna,men där får de vara.Jag gräver upp de efter blomningen och håller de någorlunda i skack.
Brunnäva är också en växt som sprider sig vådsamt,den har jag på "kommunens".Flocknäva får konkurerar med kirskål på "kommunens"min sk vildträdgård.
Orkidétjuven
Tycker det här är en väldigt bra tråd och bra att ämnet har tagits upp. Runt om i världen plågas man av introducerade växtslag som nu betraktas som ogräs och som på vissa håll kostar mångmiljoner att underhålla och göra sig av med. Dessa började först som trädgårdsväxter-

Jättebalsamin är en jag skulle vilja varna för. Hur mycket ska det krävas för att trädgårdsväxter ska rymma och bli förvildade?
Piprankan
Kul tråd! Min varning är vårtöreln. Måste sprida sig både med rötter och frön.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Piprankan @ 02-07-2010, 23:22) *
Kul tråd! Min varning är vårtöreln. Måste sprida sig både med rötter och frön.

ja det håller jag med om, den är ett riktigt hemsk ogräs. hos mig är den värre än kirskål.

jag har en rugge i kruka som trivs och som övervintrar där utan problem. men tyvärr har jag mängder i en del av trädgården, och jag kan rensa veck varenda bit jag ser men ändå på mindre än en vecka är det fullt igen. vacker växt men ha den i kruka eller sätt en rotspärr.
Sisilisko
CITAT (Malin_MeL @ 29-05-2010, 19:29) *
<snip>
smultron, ja de sprider sig och blir stora, men ändå, de är ju så fina och goda. jag har faktiskt hört att smultron kan konkurrera ut kirskål....

Bra då ska jag plantera smultron mitt i kirskålsinvasionen. Sonen älskar smultron.

Jag vill höja en varningens finger för MYNTA. (Har sett tidigare varningar för Oregano och de är ju släkt). Jag har en tuva mynta i rabatten och den bjuder in sig överallt minsann, värsta invasionspatrullen. Jag skulle vilja stampa ihjäl den men är rädd att grannarna skulle reagera negativt på sådant okontrollerat beteende.

/S
Peztis
CITAT (Orkidétjuven @ 07-06-2010, 14:57) *
Tycker det här är en väldigt bra tråd och bra att ämnet har tagits upp. Runt om i världen plågas man av introducerade växtslag som nu betraktas som ogräs och som på vissa håll kostar mångmiljoner att underhålla och göra sig av med. Dessa började först som trädgårdsväxter-

Jättebalsamin är en jag skulle vilja varna för. Hur mycket ska det krävas för att trädgårdsväxter ska rymma och bli förvildade?

Vad trevligt att ni tycker om ämnet i tråden. Eller ja, vi är ju inte så roade av orsaken, egentligen... smile.gif

Orkidétjuven, du skriver jättebalsamin. Är det i dina tropiska trakter då eller här hemma? För balsaminen är väl ingen växt som överlever i Sverige utan hjälp?
Maj-Elén
CITAT (Monarda @ 02-06-2010, 07:49) *
Två av mina värstingar som jag inte tror någon annan nämnt är: Knölklocka och Parksallat.
Dessa två för jag ett ständigt krig mot och är nog praktiskt taget omöjliga att utrota.

Håller med om att knölklockan är ett fruktansvärt otyg, men så är den också en Campanula. Åkervinda är
en söt blomma som man kanske kan få för sig att plantera in i sin rabatt. VARNING gör det inte. Den förökar sig enormt och får meterdjupa rötter som är helt omöjliga att bli av med. Såg den en gång i trädgårdsbutiken som ampelväxt men avstod tack och lov från att köpa den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 03-07-2010, 17:00) *
Orkidétjuven, du skriver jättebalsamin. Är det i dina tropiska trakter då eller här hemma? För balsaminen är väl ingen växt som överlever i Sverige utan hjälp?

den är ettårig även i det vilda, det är fröna som överlever vintern. och det gör dom i sverige upp till mellan sverige skulle jag tro. sedan gror dom till våren växer jättesnabbt och blommar i kopiösa mängder sedan kommer det 5miljoner frön som skjuts ut åt alla håll och kanter. det ända som behövs är att en planterar den sedan tar den sig fram av egen hjälp. dom blir ganska höga.

här är bild på de som jag har här (här finns dom i mängder i fuktiga områden).
[attachment=51800:DSC_1791nyny.jpg]

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impagla.html

och sedan finns det fler
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impanol.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impapar.html

dessa tycker jag sprider sig värre än jättebalsamin, hos mormor bakom huset i skogen finns det stora bestånd av bägge arterna.
skogstroll
Nävor varnar jag för ranting.gif
Kamomill
Pepparrot! Innan jag visste det planterade jag jordgubbar på ett ställe där det varit pepparrot vilken jag grundligt (trodde jag) hade grävt upp. Nu kommer den upp flera gånger per säsong mitt i jordgubbslandet. Dessutom sparade jag en liten rot och satte på ett annat ställe när jag trodde jag hade dödat "moderplantan" och tyckte det kunde vara trevligt att ha lite pepparrot kvar... så nu har jag den på två olika ställen.. duh.gif
Bettis
CITAT (Bee @ 29-05-2010, 23:33) *
Jag vill varna för praktlysing. .

tummenupp.gif den har snart tagit över hela rabatten och jag blir inte av med den devil.gif den är jättefin om man kan ha den på ett begränsat utrymme eller med en spann runt rötterna (vilket jag glömde) men annars tar den över allt...
Fågelvägen
Det verkar som om ingen varnat för trädgårdsnattviol, Hesperis matronalis?
På vår tomt hade den erövrat ett stort trädgårdsland med omgivning. Den doftar härligt och blommorna är vackra, men den sår sig våldsamt, så fröplantorna dyker upp överallt. Lätta att dra upp visserligen, men småplantorna är ganska oansenliga och man missar dem lätt det första året. Plötsligt står de och blommar högt över hallonland, stenparti, rhododendron och mera försynta perenner. När de blommat över ser de mycket skräpiga ut.
ängsvädd
Alla kryddväxter är utmärkta fjärilsväxter - så vill man ha en fjärilsträdgård så ska man låta oregano, mynta, salvia m fl sprida sig och blomma - de är mycket vackra tycker jag och mycket nyttiga att äta.

Praktlysing har jag - gillar inte den - får dra upp plantor här och var. Någon som vet om fjärilarna gillar praktlysing?
Monica zon 1
Jag vill även höja en varning för mina älskade liljekonvaljer!

Fantastisk fina i den rabatt där de ska vara, men kommer upp till och med mellan plattorna i gången (dåligt grundarbete från tidigare ägare som lagt gången kanske...)

Tog till mig om smultronen, jag har det som typ marktäck i en rabattdel. Men övriga lökväxter där verkar ha problem att hävda sig, kanske fick sin förklaring om smultronen till och med besegrar kirskålen....

Monica zon 1
Peztis
CITAT (Monica zon 1 @ 05-07-2010, 20:12) *
Tog till mig om smultronen, jag har det som typ marktäck i en rabattdel. Men övriga lökväxter där verkar ha problem att hävda sig, kanske fick sin förklaring om smultronen till och med besegrar kirskålen....

Monica zon 1

Fast mycket hellre smultron än kirskål...
spacepingo
Daggkåpa, lammöron och indisk femfingerört gör allt de kan för att invadera hela rabatterna. Som tur är odlar jag på hyffsat liten yta så det går att hålla dem i schack genom att plocka deras små fröplantor och kapa deras utlöpare.

Detsamma gäller oreganon, den är överallt. Den är begränsad från rotspridning eftersom den står i pallkrage (som den fyllt till bredden) men den kan ju fröa också.

Grannen har även praktlysing alldeles intill staketet och jag rycker upp dem såfort jag ser dem på min sida.
kerstin z5-6
lammöra -varning gäller inte lerjord i norr-de flyttar till grusgången o dör i rabatterna
hattstugan
LUNGÖRT den sprider sig överallt ju! Både med skott och med frö i massor!!
Jultorpet
Min största miss under de 20 år jag bott här är nog att så och plantera kungsmynta, oregano i en rabatt när jag hade en kryddperiod för drygt 15 år sedan. Den spridde sig hejdlöst i rabatten och jag har försökt få bort den i många år nu men den finns fortfarande överallt, mitt i gräsmattan också.
En annan växt jag nästan börjar bli rädd för är klematisen 'Korean Beauty' som odla.nu har sålt frö till i flera år. Sådde den för några år sedan och planterade flera plantor på olika ställen i trädgården. En har jag i rabatten vid huset och den täcker i år nästan allt annat som växer där och stammen är flera cm tjock i botten där den är planterad. En annan satte jag under en ungersk syren och tänkte att den skulle få klättra lite fint i den. I höstas hade den klätt in nästan hela busken och när det blev en massa snö tyngdes allt ned och blev platt. Bestämde att jag skulle flytta klematisen vilket gjordes i våras och nu kommer det rotskott av den i hela rabatten omkring. Grävde upp en massa av dom för ett par veckor sedan men nu är det lika fullt igen. Den växten verkar helt vild!
Några andra som jag tycker brer ut sig lite väl mycket är pärleternell, krusbladig renfana, aklejor, blågull, springkornsbalsamin, bergklint. Sätt inte dom i bästa rabatten, de kan man ha någonstans där de får hålla på som dom vill.
Toppklockan som flera har nämnt har jag inga problem med. Den fanns här när jag flyttade hit och jag har varit väldigt rädd om den i alla år. Den täcker nu kanske en halv kvm stor yta och jag är så glad att den har haft lite mer blommor än den brukar i år.
Japansk lykta har jag planterat flera ggr men det blir aldrig något av dom.
rosentass i Göteborg
CITAT (zaaritha @ 05-06-2010, 02:24) *
Ni är egentligen lyckostar!
Jag--som vill--att här ska spridas växter
får inte nå´t som gör det!
Lerjord.men nå´t mer än prästkragar borde väl trivas?

Ja vilken rolig tråd!

Hamnade här för att jag sökte på "prästkragar" – vill ha massor men de kommer aldrig upp igen, och verkar inte trivas ngt vidare första året heller, i lerjord ... Så du zaaritha är en lyckostar också. yes.gif

Och oooh, detta, LILJEKONVALJER ... bravo.gif

CITAT (Monica zon 1 @ 05-07-2010, 20:12) *
Jag vill även höja en varning för mina älskade liljekonvaljer!

Fantastisk fina i den rabatt där de ska vara, men kommer upp till och med mellan plattorna i gången (dåligt grundarbete från tidigare ägare som lagt gången kanske...)

Hur bär du dig åt? Har både köpt och fått plantor, återkommer fint men ENDAST blad. Inga blommor.

Inser att denna utmärkta tråd inte handlar om den typen av frågor, men använder den just så – det var då f*n om inte ngt av allt detta som det varnas för (nja, inte "allt") ska sprida sig även hos mig..., typ. naughty.gif
Ophelia
Parksallat är ett hår av hin. Med sina bladrosetter som kommer tidigt och plantorna överlappar varandra. Det är som gjort att kväva andra växter. Fina blommor i ljuslila, fräsch grön färg på bladen men totalt vidrig växt! Borde vara utrotningsplikt på den.
Whiskuchi
Randgräs. Jag fick tre torvor av min mamma, "Den sprider sig inte" sa hon. Nähä, kanske inte på gammal sjöbotten men i lerjord EXPLODERADE den! mad.gif
Peztis
CITAT (Whiskuchi @ 18-07-2010, 21:14) *
Randgräs. Jag fick tre torvor av min mamma, "Den sprider sig inte" sa hon. Nähä, kanske inte på gammal sjöbotten men i lerjord EXPLODERADE den! mad.gif

Då vet du ju vem du ska be om hjälp med att dra upp det! giggle.gif
Moonwind
Bidrar med ett varningens ord för vitlysing. Den är söt och en riktig fjärilsmagnet men... viket ogräs! Frösår sig ohämmat.

Samma sak gäller för alla arter av Lamium maculatum. Jättevacker och lyser upp vilket mörkt hörn som helst. Trivs även i full sol även om bladen inte blir fullt ut lika vackra. Men har man en gång fått en planta är snart hela trädgården full. Den frösår sig och sprider sig också sidledes genom att utlöparna slår rot.
Jag njuter av blad och blommor sedan river jag bort alltsammans och efter bara någon vecka är den lika vacker igen.

Doftviol är också en invasiv art. Kan kväva det mesta.

Jag är nu av den sorten som gillar sånt som växer ohämmat så jag planterar t.o.m. in kirskål. Men den brokbladiga varianten. Inte lika aggressiv som vanlig kers. Man får bara se till att begränsa mot en gräsmatta så att man klipper av alla "emigranter".

Perenn solros. Två meter hög och med långa vita rötter som inte går att få bort. Börjar blomma tidigast i slutet av augusti när så många andra blommor redan gjort sitt därför får den hållas.

Månviol, bergklint, parksallat, mynta, jätterams, strutbräken.........

Ja så här skulle jag kunna fortsätta ett bra tag. Det finns massor av livskraftiga växter. Men det som uppfattas som ogräs och svårkontrollerat i en trädgård kan vara räddningen hos någon annan.

Lägger ut en bild på en liten marktäckande växt från Balkan. Har ingen aning om vad den heter men den är en perfekt marktäckare som också skulle vilja ta över hela rabatten.

Anki V
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så kanske någon annan redan varnat för TOVSIPPA.

Söt men jisses vad de sprider sig!

/Anki
ängsvädd
CITAT
Ja så här skulle jag kunna fortsätta ett bra tag. Det finns massor av livskraftiga växter. Men det som uppfattas som ogräs och svårkontrollerat i en trädgård kan vara räddningen hos någon annan./Moonwind

Precis - jag letar efter den typen av växter och läser denna tråd med stort intresse biggrin.gif
Peztis
Moonwind, vilken jättesöt växt! Hoppas att någon kan svara på vad det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon