Jag har för mig att jag har sett undersökningar som visat att en vegan kan vara självförsörjande på 2000kvm? En vegetarian kräver lite större yta om man ska föda upp några höns och kanske ha ett får eller två. En blandkostare behöver minst 5000kvm/ person om man ska kunna odla hö till en halv ko/ person.
Men nu frågade du väl om grönsaker enbart? Vintern är ju lite tuff om du ska ha apelsiner, clementiner och bananer när du inte har svenska äpplen och krusbär
I tropikerna är det vanligt att familjejordbruk på små odlingsytor bedriver "agroforestry" dvs man samodlar träd (frukt, bränsle, virke) med buskar (kaffe, bär) och bönor, grönsaker potatis m.m. på marken under. Man kan ju göra en egen svensk variant av att odla på höjden. Vissa högre växter får skugga fröplantor så de inte bränns i solen och när de växer upp så tränger de undan ogräs och minskar avdunstningen när de täcker marken. Jag har blandat låga buskformiga vaxbönor med höga klängande sockerärtor i samma odlingsbädd för att spara plats tex.
Sen kan man odla i växtföljd. Efter färskpotatisen som ytas upp vid midsommar kan man odla plocksallat och andra snabbväxande sorter som skörda späda.