|
Jag siktar på det , men det är inte riktigt lätt när vi är 5 stora människor här i stugan.
Men från midsommar till jul är det helt egna grönsaker på varje måltid. jag försöker planera maten efter skörden.
Den stora utmaningen är att förvara rotfrukter utan jordkällare. men pumpor är riktigt fina saker , och kan förvaras till nästa sommar.
Jag jobbar på hela sommaren att frysa in broccoli och annat som kan frysas in för " nödmånader" på våren.
givetvis köper vi grösaker på vintern och våren och jag försöker bunkra mig från " bondens marknad" på hösten .
Men i nödfall tror jag nästan att det inte vore en omöjlighet att klara med egna året om, tack vare frysen och förvaringen i sand/torv i förrådet.
officinalis
22-05-2010, 23:01
Jag är inte självförsörjande. Men tycker idéen är skoj. Har man för mycket fritid så kan man komplettera väldigt mycket med vild mat. Särskilt ifall man har möjligheter att frysa in. Hur mycket tid per vecka räknar du med att lägga ner på odlingarna?
Jag skulle också gärna vara självförsörjande på mina grönsaker! Än så länge lyckas jag också det med tomater (förutom tidig vår, då jag köper en del), lök, bondbönor, grönkål, jordgubbar (dock inte i år, eftersom jag har nya plantor), sparris, vinbär, dill, persilja, gräslök och basilika.
Jag odlar en tomat som är riktigt matig och den fryser jag in och använder i maten hela vintern. 'Oregon Spring' heter tomaten och den går lätt att skala utan skållning. Basilika, dill och persilja fryser jag också in, liksom bondbönor, jordgubbar och vinbär.
Jag skulle vilja ha en jordkällare att förvara kål och rotsaker i.
Att ta tillvara vad naturen ger, är också ett bra sätt. Jag plockar lite hasselnötter, svamp, lingon och blåbär. Ibland plockar jag blåbärsblad att ha till te.
Det är svårt att räkna ut hur mycket tid jag lägger på odlingen, det är mer ett sätt att leva.
Platinum
23-05-2010, 08:54
Det skulle vara trevligt att vara helt självförsörjande men det är jag inte ännu.
Vissa grödor som går att frysa eller långtidslagra som t.ex purjolök, chili och vintersquash odlar jag i sådana mängder att familjens årsbehov är fyllt. Grödor som är av typen för direktkonsumtion som t.ex. sallat, gurka och rädisor har jag såpass mycket av att hushållsbehovet är täckt då det är odlingssäsong.
Potatis odlar jag i småskala så att vi åtminstone ska få några kok med hemodlad färskpotatis. Rotfrukter typ kålrötter, rotselleri, morötter odlar jag inte alls men passar på att bunkra upp under höstens skördemarknad.
Är flitigt promenör i skogen under höstarna och tar tillvara av skogens gåvor. Jag plockar främst svamp men även enbär, rönnbär, blåbär och lingon står på plockningslistan.
Jag lägger ner åtskilliga timmar per vecka på mina odlingar men det är en del av min livsstil, det är inget som är betungande snarare rogivande.
L.avendel
23-05-2010, 21:49
Vi har bott där vi bor drygt två år, det här blir tredje sommaren. Jag hade egna grönsaker och bär kanske från juli till oktober förra året. Men lär mig mer och mer, hoppas att kunna utöka lite i taget. Har 3000m2 men det mesta är berg dessvärre, så det är en utmaning. Försöker skynda långsamt så att det ska vara roligt men blir lätt frustrerad över brist på tid eller pengar.
Skogen utnyttjar vi inte så mycket faktist, jag skulle vilja bli bättre på det. Vi plockar lite blåbär, men ingen av oss gillar sysslan så jättemycket ( myggor och svårt att hitta bra ställen ) Vi har blivit föräldskade i amerikanska blåbär och har en självplockodling i närheten. Dit gör vi en resa varje år. I år blev skörden därifrån ca. 40 liter. Nästa år säkert mer. Där var det inga beskymmer att plocka , alla vill dit villigt  Svampar känner vi inte riktigt igen, vi skulle behöva gå på någon kurs först för att lära några säkra sorter.
CITAT (katah @ 23-05-2010, 23:07)  Svampar känner vi inte riktigt igen, vi skulle behöva gå på någon kurs först för att lära några säkra sorter. Jag plockar bara gula kantareller, för det är de enda jag är säker på. Tack för tipset med blåbären till självplockning, jag ska hålla utkik efter självplockning i närheten.
Jo, jag strävar efter att vara självförsörjande - fast jag har 4000m2 Men jag tänkte ge er ett boktips: Har ni läst nåt av Lena Israelsson? Hennes "Jorden täppor" och den med asiatiska eller orientaliska grönsaker (minns inte vad den heter) beskriver både förvaring och kompakt-odling. Allt hämtat från självaste expertkällan - kinesiska bönder. Om man vill vara självförsörjande på 1000m2 så är det den blivande husbibeln!
skogstroll
25-05-2010, 11:04
www.alternativ.nu är ju också ett schysst ställe
Att vara självförsörjande med 5 pers på 1000 kvm, är en aning för stor utmaning. Men försöka kan man , så gott det går. Men 4000 kvm vore en dröm ! grattis
kerstin z5-6
25-05-2010, 17:41
 hej Bea du kan få sätta ettt par morötter på mina 19 ha..du vet ju vad jag har för inställning till grönsaker. ( så säj det inte till nån men jag blev tillfälligt sinnesförvirrad idag o köpte en tomatplanta
Hur mycket man kan pressa fram ur en begränsad yta beror ju helt på vad man odlar och hur, men frågeställningen är verkligen intressant - hur många kg skörd kan man få ut per m2 som mest? Eller ska man räkna kalorier kanske? Vore intressant att höra om några sådana försök gjorts.
Är ytan så begränsad skulle jag läsa på ordentligt om olika alternativa metoder att maximera skörden per bädd, t.ex. genom att ha olika grödor som avlöser varandra (en gröda tidig vår, en annan högsommar, något snabbt och köldtåligt sist på hösten) testa att så snabba grödor mellan raderna på sådant som tar längre tid på sig så man utnyttjar ytan till max, och så förstås olika varianter av upphöjda bäddar, djupbäddar, varmbänkar, odlingslimpor, växthus etc.
Det finns en hel del kunskap om sådant i bl.a. Kina om jag minns rätt, de verkar vara duktiga där på att få ut maximal skörd av begränsade ytor. Det var en intressant artikel om detta i Allt om Trädgård för något/några år sedan.
Min tanke har varit under några år att sprida skörden över så lång tid det bara går, välja olika arter och sorter så att om någon / några växter inte lyckas något år han man ändå mycket av dom andra. Jag har funderat mycket kring förvaringen och tycker att vinterpumpor är suveränt mat! Som förvarar sig själva i en väldigt snygg förpakning  Ett par år har jag testat asiatiska bladgrönsaker och ger mig inte även om tex. loppor eller något annat käkade upp allt som kom upp överhuvudtaget. I år satte jag förodlade plantor, nu ska vi se ... Sedan har jag lärt mig att man ska börja förvaringen tidigt. Nu, även om det kan bli små mängder , så måste det ske vecka efter vecka för att skörden till sist bli förvarat på något sätt. hittills har jag torkat stevia från en övervintrat planta och det kan vara dax att frysa in också lite rabarber. men just nu bakar vi pajer av det på löpande band... Alternativ är en guldgruva för mycket! man skulle kunna läsa där 5 år utan avbrott  Det som jag behöver är bara en gård ! Vi letar ....
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-05-2010, 18:41)  ( så säj det inte till nån men jag blev tillfälligt sinnesförvirrad idag o köpte en tomatplanta  Nä, jag ska inte skvallra! Men hur i hela h... har du hittat hit?? Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN.....  jag skrattar ihjäl mig!!!
CITAT (BeaW @ 27-05-2010, 12:30)  Nä, jag ska inte skvallra! Men hur i hela h... har du hittat hit?? Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN.....  jag skrattar ihjäl mig!!! just det, Hur i hela värden Kerstin sitter och läser här ????
vicky-g
28-05-2010, 13:40
Ett till tips... Odla på höjden.
Och vill man odla något för vinst så ska man odla kryddor. Roar mig med att skriva upp inkomster och utgifter på det jag odlar och på kryddväxter tjänar jag hundralappar varje år mot om jag skulle köpa det i affären.
kryddor är väldigt dyra i butiken, det är sant!
Har någon roat sig att räkna vilka andra växter ger mycket / kvm i pris eller kg?
Jag brukar tycka att potatis är en värdefull gröda p g a jag avskyr att släpa hem den från butiken. 3 kg räcker ingenstans och tar minst en halv plastpåse. För att inte tala om vad eländet väger när man har bilen längst bort.  (men jag skulle kunna tänka mig ha en mjölkko av samma anledning Men en rent ekonomisk aspekt är intressant! Jag brukar tänka på det där med kryddor ibland men i år är första året som jag verkligen odlar allt som kan tänkas behövas för vintern. Sen kan jag tycka att odla hallowenpumpa är en ren vinst. Den gillar att växa i komposten, och även om man avskyr köttet och kastar det så är det mycket billigare med en fröpåse (som håller grobarhet flera år) än att köpa en stoooooor pumpa på affären som kostar minst 15 kr / kg (gånger ca 10 kg,,,) - bara för att man vill ha en lykta. Fast jag har inte någon riktig kalkyl på det.... bara sån överslagräkning när man går på affären..
Tottes matte
29-05-2010, 13:43
CITAT (katah @ 22-05-2010, 22:47)  Jag siktar på det , men det är inte riktigt lätt när vi är 5 stora människor här i stugan.
Men från midsommar till jul är det helt egna grönsaker på varje måltid. jag försöker planera maten efter skörden.
Den stora utmaningen är att förvara rotfrukter utan jordkällare. men pumpor är riktigt fina saker , och kan förvaras till nästa sommar.
Jag jobbar på hela sommaren att frysa in broccoli och annat som kan frysas in för " nödmånader" på våren.
givetvis köper vi grösaker på vintern och våren och jag försöker bunkra mig från " bondens marknad" på hösten .
Men i nödfall tror jag nästan att det inte vore en omöjlighet att klara med egna året om, tack vare frysen och förvaringen i sand/torv i förrådet. Inte ens nån chans att försöka, men vill du lägga ner din tid på det så är det din egen sak.  Mattes totte
Hoppas att du har en bra resten av dagen, Tottes matte  , Av din kommentar tolkar jag att någon/ något har gjort dig sur och arg. Som tur är blev inte min dag förstört. Sönerna hjälpte till att plantera ner över 100 kålplantor och 50 pumpor/ squach. Greppade dom siste bitarna av trädgårdsland för " några plantor och sådder till" Vi åt idag mat från förra sommaren... blomkål och squach från frysen och torkad chili och köpevitlök till marinad för köttet. Nu skuttar jag ut och kollar läget där en stund till ! BeaW , har du testat att koka soppa av pumpan ? Lite buljong och mycket grädde , lite salt och peppar. GOTT! Så slipper du slänga innehållet
Piccante
29-05-2010, 18:27
Jag har för mig att jag har sett undersökningar som visat att en vegan kan vara självförsörjande på 2000kvm? En vegetarian kräver lite större yta om man ska föda upp några höns och kanske ha ett får eller två. En blandkostare behöver minst 5000kvm/ person om man ska kunna odla hö till en halv ko/ person. Men nu frågade du väl om grönsaker enbart? Vintern är ju lite tuff om du ska ha apelsiner, clementiner och bananer när du inte har svenska äpplen och krusbär I tropikerna är det vanligt att familjejordbruk på små odlingsytor bedriver "agroforestry" dvs man samodlar träd (frukt, bränsle, virke) med buskar (kaffe, bär) och bönor, grönsaker potatis m.m. på marken under. Man kan ju göra en egen svensk variant av att odla på höjden. Vissa högre växter får skugga fröplantor så de inte bränns i solen och när de växer upp så tränger de undan ogräs och minskar avdunstningen när de täcker marken. Jag har blandat låga buskformiga vaxbönor med höga klängande sockerärtor i samma odlingsbädd för att spara plats tex. Sen kan man odla i växtföljd. Efter färskpotatisen som ytas upp vid midsommar kan man odla plocksallat och andra snabbväxande sorter som skörda späda.
CITAT (katah @ 29-05-2010, 17:53)  BeaW , har du testat att koka soppa av pumpan ? Lite buljong och mycket grädde , lite salt och peppar. GOTT! Så slipper du slänga innehållet  Nej nej!! Inte slänger jag nåt kött ur pumpan inte!!  Dom första som jag river ner och fryser in är dom som inte riktigt hunnit mogna. Men jag vet att det finns familjer - såna som inte är som oss....  ..... som KÖPER hallowenpumpor på affären, gör lyktor och SLÄNGER resten!! Huh!! Det var närmast dom jag tänkte på.. Tottes matte: Enl Lena Israelssons bok: Odla Orientaliskt så har hon sett uppgifter på citat: Enligt en beräkning räcker nio kvadratmeter till för att producera en persons årsbehov av grönsaker. Det kräver förstås att man behärskar tekniken till fullo och att man äger en kompost. s 112. Det finns inte förklarat vilken odlingszon man bör befinna sig i så kanske det gäller där man kan odla året runt, eller till stor del i alla fall. Men det ger en fingervisning om att det inte är något omöjligt projekt. Och - det är kanske även under förutsättning att man även äter kött, fågel och fisk. Jag har dålig koll  på vad en vegan bör äta, men kan man överhuvudtaget odla allt som bör finnas hos en sån?
Då har vi samma smak Bea Markus, jag resonerar som blandätare och tänker därmed på grönsaker. Vi äter väldigt lite frukt, köper dom i pricip aldig, men äter ohämmat mycket bär ! Men vi älskar torkade päron , och det försöker vi fixa lite då och då. På hösten av tiggade päron och under vinter av köpta eko-päron. Vi har säkert 15 egna vinbärsbuskar , vinbären räcker året runt. Jordgubbar på tomten räcker för dagsnjutning under sesongen och lite till torkning. Men vi köper 150 l jordgubbar och fryser in, lika så går vi till självplock av amerikanska blåbär ,40 liter blev det förra året. Hallonlandet dog och vi har några nya plantor på gång i annat håll på tomten, men det blir bara sommarnjutning. Björnbär har vi 5-6 buskar ,det blir rätt många sköna liter till frysen också. Så i vår fall har vi betoning på " försöker vara" självförsörjande. Jag är redan megastolt att vi fixar egna grönsaker helt ett halv år. och även därefter har vi något eget vid varje måltid.
CITAT (katah @ 29-05-2010, 21:48)  Vi äter väldigt lite frukt, köper dom i pricip aldig, men äter ohämmat mycket bär ! Men vi älskar torkade päron , och det försöker vi fixa lite då och då. På hösten av tiggade päron och under vinter av köpta eko-päron. Nyfiken fråga: Varför inte nåt eget träd? Dom växer ju på höjden och man kan odla ganska nära stammen? Äpplen kan man ju ha två eller fler sorter på samma träd, och om åtminstone en är en vintersort så går det alldeles utmärkt att förvara. Transparante B brukar jag förvara till jul / januari beroende på hur sommaren varit. CITAT (katah @ 29-05-2010, 21:48)  Vi har säkert 15 egna vinbärsbuskar , vinbären räcker året runt.
Jag är redan megastolt att vi fixar egna grönsaker helt ett halv år. och även därefter har vi något eget vid varje måltid. Vad i himmelen gör ni av alla vinbär?? Jag brukar plocka, men annat än saft och glögg lyckas jag inte åstadkomma... Du har all rätt att vara stolt, 50 plantor med squash!! Jag är i alla fall skitimponerad!
*Stintan*
30-05-2010, 08:50
Försöka är gott nog tycker jag, men det kräver ju både god planering och en hel del jobb. Var mer eller mindre självförsörjande på grönsaker i rätt många år men till slut tyckte jag det blev för många måsten. Vinbär kan man göra kräm och marmelad av också, squash och pumpor är perfekt, bönor och gurkor likaså brukar ge god skörd. Ja det finns ju hur mycket som helst man kan odla. Ett par äppelträd så man får mos. Olika sorters kål och rotsaker. Själv baxade jag hem ett gammalt skyttevärn och gjorde jordkällare av i en slänt, annars hade det varit knepigt att förvara allt. Innan dess byggde jag en skrubb i garaget med god ventilation men det blev mycket bättre med jordkällare. Jag tycker ni är jätteduktiga som försöker vara så gott som självförsörjande för jag vet vilket jobb som ligger bakom. Hoppas ni får goda skördar.
CITAT (BeaW @ 29-05-2010, 23:03)  Nyfiken fråga: Varför inte nåt eget träd? Dom växer ju på höjden och man kan odla ganska nära stammen? Äpplen kan man ju ha två eller fler sorter på samma träd, och om åtminstone en är en vintersort så går det alldeles utmärkt att förvara. Transparante B brukar jag förvara till jul / januari beroende på hur sommaren varit. Vad i himmelen gör ni av alla vinbär?? Jag brukar plocka, men annat än saft och glögg lyckas jag inte åstadkomma... Du har all rätt att vara stolt, 50 plantor med squash!! Jag är i alla fall skitimponerad!  Vi hade ett päronträd, men den gav päron vartannat år och sedan hade dom päronrost/ pest " vad det nu heter" knotor inåt , oftast helt omöjliga att använda. Så det trädet är nu borta, likaså körsbären med för sura bär som ingen åt, plommon som gjorde plommon först efter 7 år och då så mycket att ingen orkade äta dom, grannar fick också... Och mina ungar gillade inte plommon heller. På farten slaktade vi även ett äppelträd som även den hade lite tendens till sjukdom. MEN hörrö ni , vi har två äppelträd kvar och dom blommar fint som vanlgit. En sådan transparante B och en lite mer vinteräpple. Vinbär , vi käkar dom frysta direkt från frysen som godis ! Men det är ett pillerjobb att frys in dom. Vi brukar börja med styck-plockning och efter en halvtimme gå över till att plocka hela klasar och göra sedan saft av dom. Stintan, roligt med dina heja-rop , odlar du i mindre skala nu ? En jordkällare är absolut min dröm, men till det behöver jag en större tomt faktiskt, vi jobbar på det och slår till när den rätta jordkällaren till salu duker upp !
*Stintan*
30-05-2010, 11:16
katha, jag har lämnat trädgårdsodlandet helt numera. Kroppen sa ifrån och så bor jag numera i lägenhet så det blir bara lite balkongodling. Så här års saknar man odlandet men samtidigt är det rätt skönt att slippa. Har en dotter som tagit över intresset och bidrar med en del. Kul när jag kan få del av skörd från mina egna gamla bärbuskar och träd och annat hon odlar utan att själv behöva anstränga mig.
bullerbybo
01-06-2010, 19:38
Jag har en ambition att komma ditåt, också med betoning på "försöka" - tiden att odla så mycket som behövs finns npg först när barnen är större.
Vi har 4000 kvm tomt ungefär men väldigt lite av den är uppodlad i dagsläget.
officinalis
01-06-2010, 19:53
För er lata trädgårdsentusiaster kanske det kan vara intressant att börja fundera i banorna om ätbara woodland-trädgårdar. Vad tror ni om det?
CITAT (officinalis @ 01-06-2010, 20:53)  För er lata trädgårdsentusiaster kanske det kan vara intressant att börja fundera i banorna om ätbara woodland-trädgårdar. Vad tror ni om det? Självklart är jag nu nyfiken... men förstår inte vad du menar... berätta mer och eller visa länkar !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|