Medlem
Antal inlägg: 694
Medlem nr: 17 194
Det här är så äckligt att jag knappt kan skriva... Vi har haft vår varmkompost igång i snart två år utan några som helst problem men nu har vi fått komposten full med flugor och fluglarver. Det kryper i hela komposten och det är så vidrigt att jag knappt kan tänka på det.
Jag har googlat och provat några varianter för att bli av med eländet. Jag har rört om i komposten ordentligt flera gånger under veckan och fyllt på med mer strö, därefter täckt med mer ett par cm strö i form av spån och torv. I förrgår tyckte jag att verksamheten hade lugnat sig något men när jag tittade ner idag så var där full aktivitet igen, massor med äckliga vita larver. Testade nästa tips i morse, att koka upp vatten och vattna eftersom äcklen tydligen ska dö om det är varmare än 43 grader (vill jag minnas). Gick ut och kikade igen nu... URK... kväljningar... det är fortfarande lika fullt med larver och flugor.
Hjälp mig någon, vad ska jag göra för att bli av med dessa vidriga varelser?? Helst vill jag inte använda mig av kemikalier men om det är enda utvägen för att bli av med problemet, vilket medel är bäst i så fall och var köper jag det (bor i södra Stockholm)?