CITAT (BeaW @ 29-05-2010, 23:03)

Nyfiken fråga: Varför inte nåt eget träd? Dom växer ju på höjden och man kan odla ganska nära stammen? Äpplen kan man ju ha två eller fler sorter på samma träd, och om åtminstone en är en vintersort så går det alldeles utmärkt att förvara. Transparante B brukar jag förvara till jul / januari beroende på hur sommaren varit.
Vad i himmelen gör ni av alla vinbär?? Jag brukar plocka, men annat än saft och glögg lyckas jag inte åstadkomma...
Du har all rätt att vara stolt, 50 plantor med squash!! Jag är i alla fall skitimponerad!

Vi hade ett päronträd, men den gav päron vartannat år och sedan hade dom päronrost/ pest " vad det nu heter"
knotor inåt , oftast helt omöjliga att använda.
Så det trädet är nu borta, likaså körsbären med för sura bär som ingen åt,
plommon som gjorde plommon först efter 7 år och då så mycket att ingen orkade äta dom, grannar fick också...
Och mina ungar gillade inte plommon heller.
På farten slaktade vi även ett äppelträd som även den hade lite tendens till sjukdom.
MEN hörrö ni , vi har två äppelträd kvar och dom blommar fint som vanlgit.
En sådan transparante B och en lite mer vinteräpple.
Vinbär , vi käkar dom frysta direkt från frysen som godis !
Men det är ett pillerjobb att frys in dom.
Vi brukar börja med styck-plockning och efter en halvtimme gå över till att plocka hela klasar och göra sedan saft av dom.
Stintan, roligt med dina heja-rop , odlar du i mindre skala nu ?
En jordkällare är absolut min dröm, men till det behöver jag en större tomt faktiskt,
vi jobbar på det och slår till när den rätta jordkällaren till salu duker upp !