Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Libbsticka, pepparrot och trädgårdsmålla
          Platinum
          Inlägg 31-05-2010, 09:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

I år har ha-begäret varit framme och jag har köpt på mig ätbara plantor som jag inte riktigt vet var/hur jag skall placera, på något vis tycker jag inte de passar varken i det lilla örtlandet, i växthuset eller i kökslandet med ettåringar.

Första funderingen gäller libbsticka och pepparrot som jag förstått förökar sig ganska givmilt och får ett stort bladverk. Kan man möjligen plantera ner plantorna i varsin 10-litershink som man sänker ner i backen för att begränsa spridning eller hämmar man tillväxten på det viset?

Fråga nummer två gäller rödbladig trädgårdsmålla. Denna har jag förstått skall vara ettårig men att den frösår sig själv om man låter den gå i blom. Fungerar den som aklejor och gullvivor att den kan sprida sig över långa avstånd eller dalar fröerna dalar ner runt plantornas fötter?

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 31-05-2010, 10:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Libstickan kan du behandla hur du vill !

jag frösådde den 2009 och hade säkert 10 plantor, dom finns nu lite varstans.

Några hade jag i 1 liters krukor , som jag krävde ner i marken över vintern.
          Dom har 4-5 stjälkar som är 40 cm höga

Några fick plats i blomrabatten , med inte så lucker jord, och resultatet är något större plantor är dom på krukor.

Ett par fick plats på halvskuggan i trädgårdslandet och dom är enorma!
          Det kommer säkert 30 skottar och busken är redan en bra bit över 1 m lång.

Jag funderar varför jag har dom egetligen ?
          jag kokar ju min egen buljong.

Citera
          Platinum
          Inlägg 31-05-2010, 10:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (katah @ 31-05-2010, 11:06) *
          Libstickan kan du behandla hur du vill !

jag frösådde den 2009 och hade säkert 10 plantor, dom finns nu lite varstans.

Några hade jag i 1 liters krukor , som jag krävde ner i marken över vintern.
          Dom har 4-5 stjälkar som är 40 cm höga

Några fick plats i blomrabatten , med inte så lucker jord, och resultatet är något större plantor är dom på krukor.

Ett par fick plats på halvskuggan i trädgårdslandet och dom är enorma!
          Det kommer säkert 30 skottar och busken är redan en bra bit över 1 m lång.

Jag funderar varför jag har dom egetligen ?
          jag kokar ju min egen buljong.

Aha, då får det bli nersänkt tio-liters till libbstickan då eftersom den verkar tåla en del. Själv tänkte jag använda den som smaksättare i soppor främst.

Redigerat av Platinum: 31-05-2010, 10:21

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 10:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon