Intressant tråd!
Här har min ca 5-åriga maackia klarat sig - kanske för att den står så torrt att den har pytteliten tillväxt. Konstigt nog har den äkta valnöten klarat sig, inte ens toppfrusen. En sedan tidigare illamående rönnsumak har strukit med, ganska skönt. Två äldre plommonträd halverades, och det var nog på tiden - nu njuter jag mer av de 20 år gamla rotskotten som jag stammat upp och som ger körsbärsplommon. Strimlönnen Acer tegmentosum klarade sig helt medan två små rosenaplar ser ut att ha frusit in en del. Min favorit bland de rödblommande aplarna, Malus Profusion, har inte ens märkt att det varit vinter. Kurilerkörsbäret verkar också ha gillat läget och kom med ännu tidigare blom än vanligt. Kopparlönnen Acer griseum står på hög kulle och klarade sig helt. Ett av krussjuka försvagat persikoträd modell dvärg har blommat men verkar ha givit upp efter det.
50-talet rosor har frusit helt, främst klätterrosor. Trots att de var djupplanterade verkar inte ens rotsystemen överlevt. Jag har en 5,5 m hög roskupol som nu står närapå tom på rosor, så det blir att investera igen. Men de ca 10 klematisarna ser alla pigga ut. Sex unga spaljéäpplen och ett par päron strök med när haren stod högt på snön och knaprade. Ett glanskörsbär som står lite torrt har tvekat, men verkar bara ha förlorat lite i topparna. Paraplybuskens grenverk dog men nu skjuter den ivrigt nya skott från basen.
--------------------
|