Såhär mycket skador har vi aldrig haft i trädgården tidigare. De flesta Rhododendron har mer eller mindre vinterskador, blomknoppar och blad har frusit. Däremot så har alla Azaleor klarat sig.
Min solfjäderstall är inte vacker men den lever, får se om den är något att spara.
Magnolior har frusit ner i de delar som stuckit upp ovanför snön förutom ´Susan´som klarat sig helskinnad. Den jag är mest ledsen över är Metasequoia glyptostroboides, en kinesisk sekvoja där endast den nedre delen av trädet visar lite liv. Acer palmatum, de japanska lönnarna, har vi förlorat fem st. av. Otroligt nog lever Acer shirasawanum `Aureum´ men den var inpackad med löv ända upp till toppen.
Stewartia koreana - skenkamelian, har inga skador alls medan snödroppsträdet fått stora skador. Olvonbuske och trollhassel är döda, vi grävde upp dem igår. Även min 10 år gamla fläder är stendöd.
Svårt att veta vad som skadat mest, kylan eller den ovanligt varma och långa hösten som gjorde att växterna inte hann invintra som de skulle. Vintern kom och ingen tjäle, bara blött i jorden.
Vi bor i zon 2-3.
|