jag vet inte riktigt vad som kan har gjort att mycket inte klarat sig, hos mig blev det en ganska tidig frostnatt redan i sept. dock var det hyfsat bra väder på dagarna så kanske blev några växter chokade. dock var ju vintern i sig mer normal än andra vintrar. lägsta tempen var ju inte alls så extremt låg. dock så var ju perioden lång med frost i flera veckor även dagtid det kan ju nog knäcka en del. däremot var ju snön välkommen. sedan har det ju hos mig varit en väldigt vindstilla och lugn vinter.
sedan finns det ju många växter som inte dött av vinterkyla utan av andra orsaker exempel murgröna är en sådan som denna vinter har fått mycket torkskador av tjäletorka och av blåst. nästan alla murgrönor här har blivit gula och bruna i bladen och torkat i topparna. dock nu är dom gröna och fina.
likaså lagerhägg, roddisar, bambu m.f är ju växter som är känsliga för tjäletorka och vårsolen.
CITAT (Huggorm @ 01-06-2010, 22:49)

Jag övervintrade dom i kruka, begravda i löv, och nästan direkt efter att snön smält bort planterade jag två. Dessa blev det skador på, men inte det tredje som fortfarande står kvar i krukan

dom du planterade ut blev ju störda i rötterna, och efter snösmältning är det ju fortfarande mycket påfrestningar kvar. och då var dom ju inte rotade i jorden. så då kan det ju ha varit något rotproblem. den i kruka borde ju vara etablerad och rotad i krukan och därmed vara lite mer motståndskraftig mot väder. bara en spekulerande gissning.