CITAT (flaxss @ 01-06-2010, 22:59)

jag vet inte riktigt vad som kan har gjort att mycket inte klarat sig, hos mig blev det en ganska tidig frostnatt redan i sept. dock var det hyfsat bra väder på dagarna så kanske blev några växter chokade. dock var ju vintern i sig mer normal än andra vintrar. lägsta tempen var ju inte alls så extremt låg. dock så var ju perioden lång med frost i flera veckor även dagtid det kan ju nog knäcka en del. däremot var ju snön välkommen. sedan har det ju hos mig varit en väldigt vindstilla och lugn vinter.
sedan finns det ju många växter som inte dött av vinterkyla utan av andra orsaker exempel murgröna är en sådan som denna vinter har fått mycket torkskador av tjäletorka och av blåst. nästan alla murgrönor här har blivit gula och bruna i bladen och torkat i topparna. dock nu är dom gröna och fina.
likaså lagerhägg, roddisar, bambu m.f är ju växter som är känsliga för tjäletorka och vårsolen.
dom du planterade ut blev ju störda i rötterna, och efter snösmältning är det ju fortfarande mycket påfrestningar kvar. och då var dom ju inte rotade i jorden. så då kan det ju ha varit något rotproblem. den i kruka borde ju vara etablerad och rotad i krukan och därmed vara lite mer motståndskraftig mot väder. bara en spekulerande gissning.
Om vingnötterna kan det ha varit så - större chock, kanske köldchock också - att sättas ut än att stå i kruka där det kan vara varmt (också för varmt och torrt) och väldränenrat. Direkt efter snösmältning är det mycket vått och kallt i marken. Jag minns heller inte om vingnötterna tillhör dem som är känsliga för att bli omstökade med rötterna. Din erfarenhet var bra att ta del av! Värt också att försöka rätta sig efter vid plantering av den tredje plantan. Sätt på kulle, se till att det är dränerat den här första växtsäsongen, red ut rötter men med försiktighet.
Idag hade jag samtal med flera handelsträdgårdsmästare. Mycket i deras krukor har klarat sig väl medan en del i planteringar har dött. De tror att de långa höstarna med sen invintring är en del av problemet.
Att mina djupplanterade rosor (ca 50 st) inte klarade vintern är inte så underligt. På fem år har de inte velat fälla sina blad ens i december. De har stått gröna trots att jag inte gödslar.
Här var vintern ovanligt kall med längre köldperioder än vanligt.