Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Två favoriträd dukade under denna vinter, har ni andra förlorat några träd?
          Eva 33c
          Inlägg 31-05-2010, 17:01
          Länk hit: #1

Gäster

Med sorg tvingas jag konstatera att både Maackian och Toba-hagtornet gett upp efter denna vinter. Jag har haft dem i 10 år och aldrig fått den minsta vinterskada på dem. De har varit mina favoriter dessutom. Maackian verkar få lite blad på en eller två grenar ganska högt upp i kronan,hur nu det hänger ihop... Men något vackert träd lär det väl aldrig bli igen.
          Två nyplanterade träd, ett bergskörsbär och ett Spidola-plommon har dött i kronan med får nya skott efter stammen där snön har skyddat. Men det blir ju heller inga fina träd av det. Mitt gamla Spidola däremot har inga skador.
          Lite rosor och annat har också gett upp, men en del har överlevt precis där snön skyddat. Fast kanadarosen Lambert Close har dött ända ner till backen (den är rotäkta om det till äventyrs dyker upp nåt nytt skott) medan Jaquelin de Pre, som står bredvid, har nya skott så högt som snön legat. Då är det ändå en ros som brukar frysa ner varje vinter... Lite "random" hur vintern gått åt buskarna tycker jag. Perennerna däremot har klarat sig finfint. Tom bukettanemonerna har överlevt och blommar nu, vilket aldrig hänt förut. Tjockt snötäcke och nästan ingen tjäle är väl förklaringen där.
          Hur ser det ut hos er andra?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-06-2010, 21:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag vet inte riktigt vad som kan har gjort att mycket inte klarat sig, hos mig blev det en ganska tidig frostnatt redan i sept. dock var det hyfsat bra väder på dagarna så kanske blev några växter chokade. dock var ju vintern i sig mer normal än andra vintrar. lägsta tempen var ju inte alls så extremt låg. dock så var ju perioden lång med frost i flera veckor även dagtid det kan ju nog knäcka en del. däremot var ju snön välkommen. sedan har det ju hos mig varit en väldigt vindstilla och lugn vinter.

sedan finns det ju många växter som inte dött av vinterkyla utan av andra orsaker exempel murgröna är en sådan som denna vinter har fått mycket torkskador av tjäletorka och av blåst. nästan alla murgrönor här har blivit gula och bruna i bladen och torkat i topparna. dock nu är dom gröna och fina.

likaså lagerhägg, roddisar, bambu m.f är ju växter som är känsliga för tjäletorka och vårsolen.

CITAT (Huggorm @ 01-06-2010, 22:49) *
          Jag övervintrade dom i kruka, begravda i löv, och nästan direkt efter att snön smält bort planterade jag två. Dessa blev det skador på, men inte det tredje som fortfarande står kvar i krukan confused.gif

dom du planterade ut blev ju störda i rötterna, och efter snösmältning är det ju fortfarande mycket påfrestningar kvar. och då var dom ju inte rotade i jorden. så då kan det ju ha varit något rotproblem. den i kruka borde ju vara etablerad och rotad i krukan och därmed vara lite mer motståndskraftig mot väder. bara en spekulerande gissning.

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-06-2010, 22:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (flaxss @ 01-06-2010, 22:59) *
          jag vet inte riktigt vad som kan har gjort att mycket inte klarat sig, hos mig blev det en ganska tidig frostnatt redan i sept. dock var det hyfsat bra väder på dagarna så kanske blev några växter chokade. dock var ju vintern i sig mer normal än andra vintrar. lägsta tempen var ju inte alls så extremt låg. dock så var ju perioden lång med frost i flera veckor även dagtid det kan ju nog knäcka en del. däremot var ju snön välkommen. sedan har det ju hos mig varit en väldigt vindstilla och lugn vinter.

sedan finns det ju många växter som inte dött av vinterkyla utan av andra orsaker exempel murgröna är en sådan som denna vinter har fått mycket torkskador av tjäletorka och av blåst. nästan alla murgrönor här har blivit gula och bruna i bladen och torkat i topparna. dock nu är dom gröna och fina.

likaså lagerhägg, roddisar, bambu m.f är ju växter som är känsliga för tjäletorka och vårsolen.

dom du planterade ut blev ju störda i rötterna, och efter snösmältning är det ju fortfarande mycket påfrestningar kvar. och då var dom ju inte rotade i jorden. så då kan det ju ha varit något rotproblem. den i kruka borde ju vara etablerad och rotad i krukan och därmed vara lite mer motståndskraftig mot väder. bara en spekulerande gissning.

Om vingnötterna kan det ha varit så - större chock, kanske köldchock också - att sättas ut än att stå i kruka där det kan vara varmt (också för varmt och torrt) och väldränenrat. Direkt efter snösmältning är det mycket vått och kallt i marken. Jag minns heller inte om vingnötterna tillhör dem som är känsliga för att bli omstökade med rötterna. Din erfarenhet var bra att ta del av! Värt också att försöka rätta sig efter vid plantering av den tredje plantan. Sätt på kulle, se till att det är dränerat den här första växtsäsongen, red ut rötter men med försiktighet.

Idag hade jag samtal med flera handelsträdgårdsmästare. Mycket i deras krukor har klarat sig väl medan en del i planteringar har dött. De tror att de långa höstarna med sen invintring är en del av problemet.

Att mina djupplanterade rosor (ca 50 st) inte klarade vintern är inte så underligt. På fem år har de inte velat fälla sina blad ens i december. De har stått gröna trots att jag inte gödslar.
          Här var vintern ovanligt kall med längre köldperioder än vanligt.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Eva 33c   Två favoriträd dukade under denna vinter   31-05-2010, 17:01
          kerstin z5-6   typ så ja..Silverpäronet är dött, min gamla ginko ...   31-05-2010, 17:21
          Eva 33c   Man får försöka se det som -japp dags för nya växt...   31-05-2010, 17:28
          lenaandersson   Min Maackia har klarat sig vilken tur för den är m...   31-05-2010, 18:29
          kerstin z5-6   Jag tror jag ska satsa på en malus från Blomquists...   31-05-2010, 19:12
          Huggorm   Jag har gått och kollat på en vissen stackare till...   31-05-2010, 19:41
          jegi   Maackian trodde jag var så härdig att den överlevd...   31-05-2010, 22:01
          Eva 33c   Maackian trodde jag var så härdig att den överlevd...   01-06-2010, 07:02
          Cilla   Intressant tråd! Här har min ca 5-åriga maack...   01-06-2010, 01:36
          Jan af Lisö   Plommonträdet, Opal på grundstammen Meritare, är k...   01-06-2010, 07:25
          Gunilla T   Såhär mycket skador har vi aldrig haft i trädgårde...   01-06-2010, 08:23
          anki/ronninge   min benved ser inte ut att må bra.... troligtvis f...   01-06-2010, 08:42
          flaxss   i krukor på uteplatsen, zon 3-4 södra VG, lägst -2...   01-06-2010, 10:12
          flaxss   Perennerna däremot har klarat sig finfint. Tom buk...   01-06-2010, 10:17
          HelenJ   Min vingbenved har vissa grenar torkat in på. Någr...   01-06-2010, 19:18
          kerstin z5-6   jag tror det värsta var hösten! mild o varm än...   01-06-2010, 19:28
          Betty   jag tror det värsta var hösten! mild o varm än...   03-06-2010, 00:08
          Ginger2   Ifjol somras planterade jag ett körsbärsträd, en G...   01-06-2010, 19:33
          Monica WJ   Ett av våra äppelträd har vi tyvärr fått gräva upp...   01-06-2010, 19:47
          Huggorm   Det har fått åt en del murgröna häromkring, men de...   01-06-2010, 21:49
          Anders zon 1   Jag tror att skadorna efter årets vinter beror på ...   01-06-2010, 23:44
          flaxss   Flaxss, intressant att det är så stor skillnad mel...   02-06-2010, 19:48
          Elihe   Hos mig , som bor i Linköping har nästan alla roso...   02-06-2010, 19:16
          Digger   Mycket intressant att läsa allt detta! Här i z...   02-06-2010, 20:35
          katah   Zon 2-3 Östergötland En sedan gammalt tjurig blår...   02-06-2010, 21:49
          Huggorm   Jag har märkt att det är väldigt mycket döda träd ...   03-06-2010, 17:17
          flaxss   Det var intressant! Jag hade aldrig hört talas...   03-06-2010, 17:59
          Huggorm   fast usda zon 6 är inte så farligt, jag bor i sven...   03-06-2010, 18:09
          flaxss   Jo men det är ju väldigt få träd klassade som USDA...   03-06-2010, 18:23
          Huggorm   nog borde det finnas usda zon 6 träd som kan klara...   03-06-2010, 18:24
          flaxss   Kom med exempel ;) nu har jag inte så koll på vi...   03-06-2010, 18:56
          Huggorm   nu har jag inte så koll på vilka exakta träd som e...   03-06-2010, 18:58
          flaxss   så då ska du testa med ett usda zon 6 träd då ? ...   03-06-2010, 19:19
          Ezereht   Vår svartfläder sambucus nigra frös ner utom kansk...   04-06-2010, 15:22
          Huggorm   Vår svartfläder sambucus nigra frös ner utom kansk...   04-06-2010, 17:13
          Cilla   Verkar vara lite av deras sätt att fungera, fortsä...   06-06-2010, 02:27
          gladepetter   Några rosor har dött men tyvärr så dog tre unga äp...   06-06-2010, 09:24
          Huggorm   Problemen med mitt körsbärsträd fortsätter. Det kl...   06-06-2010, 09:32
          pebblelake   hos mig i umeå (zon 5) har följande hänt efter den...   06-06-2010, 22:53

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 12:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon