CITAT (Anders zon 1 @ 02-06-2010, 00:44)

Flaxss, intressant att det är så stor skillnad mellan NÖ och SV Skåne. Flera av de växter som fått skador eller till och med dött hos dig är helt oskadda här, t ex skäggbuske, kerria, Euonymus japonica, murgröna och alla rosor.
ja trädgården finns ju emellan zon 1 i Knislinge (och söderut till Kstad) och zon 3 i Osby.
vilket blir att det någon vinter blir zon 1 och någon vinter blir zon 3, men de flesta zon 2. och man nu ska vara pedagogisk.
denna vinter var närmare zon 2-3 än zon 1. även om det från trädgården tar att åka 10-15min till zon 1 och 30-20min till zon 3.
så den sträckan från din trädgård till min gör rätt så mycket. du har väl zon 0-1 ?
men iförsig jag tycker som Kerstin jag sörjer inte förlusterna så mycket, antigen planterar jag en ny rosmarin eller en rosmarinvide.
sedan har jag lokalt kallt vinterklimat i trädgården men i gengäld ett lokalt varmare sommar klimat. skäggbuske, kerria, rosmarin, robinia, fikon, mullbär är några växter som frusit ner mindre/är utan skador inne i centrala Broby. trädgården ligger utanför öppet i en slänt.